Accessibility links

RFE/RL Radio, TV Broadcasts Taken Off The Air In Kyrgyzstan


"Inconvenient Questions," a TV program produced by RFE/RL's Kyrgyz Service, known inside the country as Radio Azattyk

"Inconvenient Questions," a TV program produced by RFE/RL's Kyrgyz Service, known inside the country as Radio Azattyk

Authorities in Kyrgyzstan have confirmed that RFE/RL radio and television broadcasts have been taken off the air.

"The suspension, which began on October 8, was initially portrayed as a payment dispute, but we have since traced the payments and confirmed deposit and receipt," RFE/RL President Jeffrey Gedmin said in a statement. "Nine weeks have passed. Our programs remain off the air. Kyrgyz officials have refused to meet with us to resolve the situation. Frankly, we expected more from a country trying to prove its reformist credentials in the region."

The director of state-owned UTRK, Melis Eshimkanov, gave his first public acknowledgement of RFE/RL's situation on December 6 after announcing the suspension of the BBC's local service, also on contractual grounds.

UTRK is the only nationwide Kyrgyz-language broadcaster in Kyrgyzstan and has long aired RFE/RL radio broadcasts and prime-time television programs.

RFE/RL said the move could be an indication that Krygyzstan's "brief experiment with pluralism may be ending."

About This Blog

"Watchdog" is a blog with a singular mission -- to monitor the latest developments concerning human rights, civil society, and press freedom. We'll pay particular attention to reports concerning countries in RFE/RL's broadcast region.

Subscribe

Journalists In Trouble

RFE/RL journalists take risks, face threats, and make sacrifices every day in an effort to gather the news. Our "Journalists In Trouble" page recognizes their courage and conviction, and documents the high price that many have paid simply for doing their jobs. More

XS
SM
MD
LG