Accessibility links

Breaking News

Watchdog

"Hraparak" daily editor Armine Ohanian
YEREVAN -- The editors of some of Armenia's leading newspapers have downplayed the significance of a Constitutional Court decision meant to limit libel lawsuits against the media, RFE/RL's Armenian Service reports.

The court ruled on November 15 that media outlets cannot be held liable for their "critical assessment of facts" and must generally be ordered to provide "nonmaterial compensation" if they are found guilty of defamation of character. It also said courts should avoid slapping "disproportionately heavy" fines on the media.

But the Constitutional Court also refused to declare unconstitutional an article of Armenia's Civil Code that allows such penalties. The passage of that article by parliament last year led to a sharp increase in libel cases.

Aram Abrahamian, editor of the daily "Aravot," said on November 16 that defamation suits will continue to threaten press freedom in Armenia as long as the controversial clause is in force. He said he is not satisfied with the court ruling that came in response to an appeal from Karen Andreasian, the state human rights ombudsman.

"In one of my interviews I said that the recognition of the Armenian genocide
by [Turkish President] Abdullah Gul is more likely than a Constitutional Court
decision in journalists' favor. ... Unfortunately I was proven right," Abrahamian told RFE/RL.

Armine Ohanian, editor of the daily "Hraparak," was also skeptical, saying that the Constitutional Court issued mere "recommendations" that can be ignored by lower-level judges.

"In that sense I have serious concerns that this decision will only prove to be a nice wish and remain on paper," she said.

"Hraparak," which is generally critical of the government, has fought at least five libel suits over the past year. One of them was brought by former President Robert Kocharian. He is seeking 6 million drams ($15,800) in damages for a February article that labeled him as "bloodthirsty."

The paper was also taken to court earlier this month for offensive comments about lawyer Artur Grigorian that were posted on its website by anonymous
readers. Grigorian is demanding as much as 18 million drams in damages.

Unlike many newspaper editors, media associations believe the Civil Code clause does not violate the Armenian Constitution and must simply be modified or properly enforced by courts.

Shushan Doydoyan of the Yerevan-based Freedom of Information Center called the court ruling on November 15 "an important but insufficient step."

"It doesn't solve the problem because right from the beginning the ombudsman
should have appealed to the National Assembly rather than the Constitutional
Court," she told RFE/RL.
Another Fundacja Institutum Orientalium worker, Magdalena Kalinowska, was forced to leave on November 16.
BERASTSE, Belarus -- Belarusian officials in the western city of Berastse have deported a second Polish woman working for a nongovernmental organization, RFE/RL's Belarus Service reports.

Belarusian border guards forced Kinga Ksionzek, who worked at the Polish-based NGO Fundacja Institutum Orientalium, to board a train bound for Poland without any official explanation, telling her only that she had to leave Belarus because her presence in the country was unwanted.

Earlier on November 16, another Fundacja Institutum Orientalium employee, Magdalena Kalinowska, left the eastern city of Mahileu in Belarus by car. Kalinowska had been in Mahileu since August, helping Belarusian entrepreneurs apply for training programs in Poland.

On November 11, the Migration Department in Mahileu summoned her and told her that she had been found guilty of violating the law on foreigners' residency. She was ordered to leave Belarus by November 16.

Belarusian migration officials said Kalinowska had been living in an apartment different from the one where she was officially registered, which they called a "serious violation."

The Fundacja Institutum Orientalium is a Polish NGO engaged in developing relations between the countries of Eastern Europe, the Balkans, and Asia.

About 4 percent of Belarus's 9.7 million people are ethnic Poles.

Read more in Belarusian here

Load more

About This Blog

"Watchdog" is a blog with a singular mission -- to monitor the latest developments concerning human rights, civil society, and press freedom. We'll pay particular attention to reports concerning countries in RFE/RL's broadcast region.

Subscribe

Journalists In Trouble

RFE/RL journalists take risks, face threats, and make sacrifices every day in an effort to gather the news. Our "Journalists In Trouble" page recognizes their courage and conviction, and documents the high price that many have paid simply for doing their jobs. More

XS
SM
MD
LG