Accessibility links

Breaking News

Watchdog

Tajik newspaper "Asia-Plus"
DUSHANBE -- A libel lawsuit by a regional Interior Ministry official against the independent weekly "Asia Plus" has been postponed by a Dushanbe court for the third time, RFE/RL's Tajik Service reports.

On December 21, 2010, "Asia Plus" published an article accusing Interior Ministry officials -- including officers of the directorate against organized crimes in Sughd Province -- of torturing suspected criminals.

General Anvar Taghoymurodov, the head of that directorate, denies any wrongdoing on the part of the Interior Ministry and is demanding 1 million somonis (about $227,000) in damages from the newspaper.

Taghoymurodov asked the judges on February 24 to add the author of the article, Ramziya Mirzobekova, to the list of defendants along with "Asia Plus." Taghoymurodov also requested that the validity of a document signed by the owner of "Asia Plus," Umed Babakhanov, empowering "Asia Plus" chief editor Marat Mamadshoev to defend the paper's reputation, be checked.

The judges asked for additional time to consider the requests by Taghoymurodov and adjourned the hearing.

Journalist Ramziya Mirzobekova
On February 14, Nusratullo Asadullo, the presiding judge at Dushanbe's Firdawsi district court, said Mamadshoev, who represented "Asia Plus," failed to produce any official documentation to prove he is empowered to take legal action on behalf of the weekly.

Taghoymurodov's lawyer, Jamshed Ghiyosos, said "Asia Plus" owner Umed Babakhanov should appear in court himself to defend the newspaper. Babakhanov is currently living in the United States, where his children are studying.

Mamadshoev filed a counterclaim against Taghoymurodov on February 14 for 15,000 somonis in damages. He told RFE/RL that Taghoymurodov's suit could damage the weekly's reputation.

Tajik journalist Qironbek Sharifzoda told RFE/RL on February 24 that "it seems to me that Taghoymurodov does not know how to punish 'Asia Plus,' and his legal team is adding requests to win time and keep the weekly under permanent pressure."

Mirzobekova told RFE/RL that she has written and recorded statements by suspects who were tortured. She said she is not afraid to answer all accusations personally together with "Asia Plus."

Mirzobekova joined "Asia Plus" in 2002. This is the fourth time one of her articles has triggered a court case. Hearings into an article she published in January 2010 about official pressure being put on the courts began several months ago and elicited statements in the paper's defense by Western embassies and international organizations.

Tajik experts say this is the first time a court is hearing a case related to torture and violence against suspects. "Asia Plus" said it has evidence to substantiate its charges. But experts said no court has ever given credence to such accusations.

Nargis Zokirova, an expert from the Human Rights Organization of Tajikistan, said it is difficult to speak about torture because it is almost impossible to inspect detention centers and prisons. She said the authorities do not permit domestic or international human rights organizations to visit suspects in detention centers.

Tajik experts say that all previous proven cases of torture were reclassified as abuse of power, and suspected torturers were tried for abuse of power, not for torture.

Read more in Tajik here
Selling newspapers on a Dushanbe street
Owners of independent Tajik newspapers are complaining that a new ban on selling newspapers on the streets of Dushanbe is hurting sales, RFE/RL's Tajik Service reports.

Zafar Sufi, the owner and chief editor of the weekly newspaper "Ozodagon," told RFE/RL on February 23 that most people buy newspapers on their way to work or when they walk in the city center, and the ban curbs those purchases.

Sufi said that when the Dushanbe municipal administration banned street sales of newspapers, sellers had to build new booths. But most newspaper sellers can't afford to buy the booths and, as a result, newspapers are incurring financial losses because of lower street sales.

Shavkat Saidov, a spokesman for the Dushanbe mayor, said on February 23 that the ban on street sales does not apply only to newspapers. He said the new regulations prohibit placing any item for sale on the ground, whether newspapers or food products.

Saidov said vendors should keep newspapers in their bags or sell them from booths. He added that it is even permissible to sell newspapers on public transport if the newspapers are kept in bags.

The head of the Union of Journalists of Tajikistan, Akabar Sattor, told RFE/RL that police sometimes abuse their authority when seeking to prevent the sale of merchandise on the streets.

Other observers see the ban on street sales of newspapers as part of a broader political campaign against the independent press.

They say other methods being used by authorities are court cases against many independent publications and the raising of VAT on January 1 from 4 percent to 18 percent. They say this trend by the government threatens the freedom of information.

Read more in Tajik
here

Load more

About This Blog

"Watchdog" is a blog with a singular mission -- to monitor the latest developments concerning human rights, civil society, and press freedom. We'll pay particular attention to reports concerning countries in RFE/RL's broadcast region.

Subscribe

Journalists In Trouble

RFE/RL journalists take risks, face threats, and make sacrifices every day in an effort to gather the news. Our "Journalists In Trouble" page recognizes their courage and conviction, and documents the high price that many have paid simply for doing their jobs. More

XS
SM
MD
LG