Accessibility links

Breaking News

Watchdog

A rally in support of Rustavi-2 was held in front of the Supreme Court of Georgia in Tbilisi on March 2.

The European Court of Human Rights (ECHR) has called upon Georgia's Supreme Court to temporarily suspend a ruling that would hand over a popular independent television station to an owner with alleged ties to the government.

Georgia's Justice Ministry said a letter confirming the decision of the European court was received on March 3 by lawyers from Rustavi-2 TV, a popular station known for reports that are critical of the government in Tbilisi.

Georgia's Supreme Court ruled late on March 2 that Rustavi-2 TV should be returned to former co-owner Kibar Khalvashi.

The ruling angered government opponents in Georgia and caused concern in the West about freedom of the media in the former Soviet republic.

The ECHR letter of March 3 says that "the enforcement of the Supreme Court's decision" of March 2 "should be suspended and that the authorities should abstain from interfering" in any manner with the "editorial policy" of Rustavi-2 TV.

The letter also describes the ECHR ruling as an "interim measure [that] is granted temporarily" until March 8.

The ECHR describes "interim measures" as an "urgent measure which, according to the Court's well-established practice, apply only where there is an imminent risk of irreparable harm."

The ECHR says it grants requests for an interim measure "only on an exceptional basis, when the applicant would otherwise face a real risk of serious and irreversible harm."

WATCH: Rally For Pro-Opposition Georgian TV Station

Rally For Pro-Opposition Georgian TV Station
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:50 0:00

Demonstrators who have been protesting the Georgian Supreme Court's ruling were cheering on the streets of Tbilisi after the head of Rustavi-2 TV, Nika Gvaramia, announced the ECHR's decision.

Hundreds of protesters rallied outside the Supreme Court in Tbilisi on March 2 to protest its ruling and then moved to Rustavi-2's headquarters, where some continued their rally on March 3.

The demonstrators claim the Georgian court's decision was made to help the authorities in Tbilisi silence criticism.

Khalvashi contends that the Georgian authorities under former President Mikheil Saakashvili forced him to sell the station at an undervalued price.

Opposition politicians charge that billionaire Bidzina Ivanishvili, who founded the Georgian Dream coalition and served as prime minister for a year, was behind the court ruling.

Georgian Dream defeated Saakashvili's party in an election in 2012 and strengthened its hold on power in another ballot in October 2016.

No one was available at the ECHR in Strasbourg late on March 3 to comment about the letter

Georgia is one of 47 members of the ECHR, which was established in 1959 and bases its rulings on the European Convention on Human Rights of 1950.

The U.S. Embassy in Tbilisi had said the court ruling "could effectively limit the access of opposition voices to Georgian broadcast media."

"We urge the Georgian government to take steps to ensure that the media environment remains free, open, and pluralistic," the embassy's March 2 statement said.

"Disappointing move & huge blow to media pluralism in #Georgia," Organization for Security and Cooperation in Europe (OSCE) media-freedom representative Dunja Mijatovic said on Twitter.

On March 3, Mijatovic urged the Georgian authorities to "ensure media independence and pluralism" following the ruling, according to a statement.

Rustavi-2 "must continue to enjoy full independence and fulfill its professional activity in the public interest," Mijatovic said. "Possible attempts to influence the editorial policy of Rustavi-2...would seriously undermine the pluralistic media environment."

With reporting by Ron Synovitz and Mark Najarian
Mehman Huseynov

BAKU -- An Azerbaijani blogger known for reports seeking to document corruption has been convicted of libel and sentenced to two years in prison.

A court in Baku convicted Mehman Huseynov of libel on March 3 for statements he made about police.

Huseynov and his lawyer Elcin Sadiqov said the verdict and sentence are politically motivated.

Huseynov was detained on January 9 and found guilty the following day of resisting police.

Police filed libel charges against Huseynov after he said on January 10 that officers had beaten him and demanded he stop his anticorruption activities.

In December and January, Huseynov had posted photographs of luxury homes he alleged belonged to government officials and lawmakers.

Human rights groups accuse long-ruling President Ilham Aliyev's government of fabricating criminal cases to stifle dissent and media freedom in the oil-producing Caspian Sea country.

Load more

About This Blog

"Watchdog" is a blog with a singular mission -- to monitor the latest developments concerning human rights, civil society, and press freedom. We'll pay particular attention to reports concerning countries in RFE/RL's broadcast region.

Subscribe

Journalists In Trouble

RFE/RL journalists take risks, face threats, and make sacrifices every day in an effort to gather the news. Our "Journalists In Trouble" page recognizes their courage and conviction, and documents the high price that many have paid simply for doing their jobs. More

XS
SM
MD
LG