Accessibility links

Breaking News

Watchdog

Assistant U.S. Attorney General John Demers: “The American people have a right to know if a foreign flag waves behind speech broadcast in the United States.”

WASHINGTON -- A U.S. judge has backed a Justice Department ruling that Florida-based RM Broadcasting must register as an agent of Russia under the Foreign Agents Registration Act (FARA), another move in the two countries’ dispute over foreign broadcast operations.

In a May 13 statement, the Justice Department said RM Broadcasting has been acting as an agent of a “Russian state-owned media enterprise created by Vladimir Putin to advance Russian interests abroad.”

RM Broadcasting buys and then resells airtime on the WZHF-AM radio station in the Washington, D.C., area to Sputnik International broadcasting from Moscow 24 hours a day and is thus under the “direction and control” of Sputnik’s parent company, Russian-government owned Rossiya Segodnya, the Justice Department said.

U.S.-owned RM denied the allegation and insisted it simply handles leasing of broadcast airtime and is not involved with its content.

“The American people have a right to know if a foreign flag waves behind speech broadcast in the United States,” Assistant Attorney General John Demers said of RM Broadcasting.

“Our concern is not the content of the speech but providing transparency about the true identity of the speaker. This case shows that the [Justice] Department can and will utilize all of its tools to bring transparency to efforts by foreign entities to influence the American public and our government, and demonstrates our renewed effort to enforce FARA rigorously.”

Among many severe strains in their relationship, Russia and the United States are at odds over the treatment of Russian media outlets in the United States and U.S. media outlets in Russia.

FARA, passed in 1938 to counter fears of Nazi propaganda and misinformation, does not restrict foreign media operating in the United States, but requires things such as accounting registers, corporate documents, and similar records be made available for Justice Department inspection.

In November 2017, the U.S. operating unit of Russian state-funded television channel RT -- a company called T&R Productions LLC -- was required to register in the United States under FARA.

Two days later, a U.S.-owned radio station that had signed a contract to broadcast Sputnik newscasts filed its FARA registration, saying it had been forced to by U.S. authorities against its objections. The Virginia-based radio station also broadcast Sputnik programming to the Washington, D.C., area on the FM band.

Months after that, Sputnik said its U.S.-based partner company, RIA Global LLC, had been ordered to register as a foreign agent by the U.S. government.

In late 2017, Putin signed a law that enables the country's Justice Ministry to designate foreign media outlets "foreign agents."

Shortly thereafter, Russia declared Voice of America (VOA), Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL), and seven affiliated news services "foreign agents."

RFE/RL is a private, nonprofit organization funded by a grant from the U.S. Congress and overseen by the U.S. Agency for Global Media (USAGM), which supervises civilian government broadcasting and media operations. U.S. law guarantees the editorial independence of RFE/RL by establishing an information firewall between the organization and the U.S. government.

U.S. officials argue that the U.S. and Russian laws differ substantially and that Russia uses its foreign-agent legislation to silence dissent and discourage a free exchange of ideas.

While RT and Sputnik distribute their programs freely in the United States, RFE/RL is already subject to severe restrictions in Russia, with nearly all of its radio broadcasts forced off the air by 2012 due to administrative pressure. Neither RFE/RL nor VOA has access to cable TV in Russia.

In its latest action, the Justice Department said RM Broadcasting through the radio station was in effect providing publicity for Russia through an agreement with state-run Rossiya Segodnya.

The Justice Department said Rossiya Segodnya was created by Putin in 2013 to "advance Russian interests abroad." Its goal is to "provide information on Russian state policy and Russian life and society for audiences abroad," according to Putin's decree.

RM Broadcasting had asked Florida U.S. District Judge Robin Rosenberg to reverse the earlier Justice Department ruling.

Nicole Hughes Waid, an attorney for RM, said the company disagreed with the court ruling but said an appeal was unlikely because of the costs involved.

RM Broadcasting is owned by Arnold Ferolito, a 76-year-old, New York-based U.S. citizen with a long career in broadcasting, according to his court filings.

With reporting by AP and NBC

ULAN-UDE, Russia -- The ombudswoman of the Russian region of Buryatia, Yulia Zhambalova, says she wants a music video clip containing scenes that Internet users called "violence against inmates" to be investigated by the Federal Penitentiary Service (FSIN).

Zhambalova said on May 14 that the request to investigate the video made by officials of the FSIN directorate in the Siberian region will be sent to the regional prosecutor's office as well.

The video that was placed on YouTube on May 13 seems to be a promotion calling on young people to join FSIN.

In the video, men and women in FSIN uniforms sing a song praising their work, benefits, and compensation, while portraits of President Vladimir Putin and other top Russian officials are seen in the background.

"We serve Russia's best, follow our oath, the code of honor, we are FSIN operatives," the officers sing, dancing and waving flags of Russia and Buryatia inside and outside of the FSIN directorate building in the regional capital, Ulan-Ude.

A scene that has provoked an angry reaction on the Internet shows a person playing the role of an inmate being handcuffed, having his hand bent behind his back and his head forcibly grabbed by two female FSIN officers, singing, "This is a fight against criminals, a kingpin is howling like a dog, we are FSIN operatives!"

Another scene that sparked condemnation by Internet users shows a FSIN officer aiming a crossbow at an apple placed on the head of person playing the role of an inmate.

Representatives of the FSIN directorate in Buryatia told RFE/RL on May 14 that the video was produced by FSIN employees, adding that it was not placed on the official site because it was made "for internal use."

The FSIN officers' attitude toward inmates has been under criticism after a video showing an inmate being severely beaten by at least 17 FSIN guards in a prison in the city of Yaroslavl was made public in July.

The video caused a public outcry. Russian law enforcement authorities arrested at least 12 guards at that prison and announced that previous complaints by inmates across Russia would be investigated.

Another probe was launched in November 2018 into the alleged torture of 25 inmates in another prison in the Yaroslavl region.

The cases have brought into the spotlight what activists say is the widespread abuse and torture of Russian prison inmates.

Last month, Russian Prosecutor-General Yury Chaika said inspections revealed mass violations of inmates' rights in every second region in the country.

With reporting by TASS

Load more

About This Blog

"Watchdog" is a blog with a singular mission -- to monitor the latest developments concerning human rights, civil society, and press freedom. We'll pay particular attention to reports concerning countries in RFE/RL's broadcast region.

Subscribe

Journalists In Trouble

RFE/RL journalists take risks, face threats, and make sacrifices every day in an effort to gather the news. Our "Journalists In Trouble" page recognizes their courage and conviction, and documents the high price that many have paid simply for doing their jobs. More

XS
SM
MD
LG