Accessibility links

Breaking News

Watchdog

Law enforcement officers are shown detaining journalists in a photograph taken by a Reuters photographer just moments before his own detention in Minsk on July 28.

Many older Belarusians may still get their news from state media, but younger generations have turned to social media and independent sites that are far from loyal, let alone fawning, when it comes to authoritarian President Alyaksandr Lukashenka.

All is not well for Belarusian President Alyaksandr Lukashenka ahead of an August 9 election in which he is seeking a new term.

Coronavirus cases continue to rise, with many Belarusians blaming his refusal to order lockdowns, and he announced on July 28 that he had weathered a case of COVID-19 himself. The economy is in trouble, exacerbated by the tense ties with Moscow and reduced supplies of the subsidized Russian energy he has long relied upon.

The political picture also looks unpleasant for Lukashenka. His standing is shaky enough that a candidate, Svyatlana Tsikhanouskaya, who has no government experience and was virtually unknown just months ago, is now drawing thousands of people to rallies at towns and cities across the country. Belarusians appear electrified by her message of change, prompting analysts to ponder how long Lukashenka’s rule, which dates back to 1994, can last.

Still, there’s at least one place where Lukashenka appears to be in control and where he is as popular as ever: state-run media.

Belarus 1, the country’s main state-controlled TV channel, earlier this month highlighted an opinion poll that showed Lukashenka far out in front of the four others allowed on the ballot, with 69.4 percent. And Tsikhanouskaya, the political upstart who seems to have tapped into rising discontent? She polled at just 2.2 percent.

The survey was quickly ridiculed on social media and on independent news sites whose own polling results have led to a mocking nickname for Lukashenka that has taken off as an opposition meme: “Sasha 3 percent.”

“The scale of these lies is just gargantuan,” London-based country risk analyst Alex Kokcharov wrote on Twitter.

For Lukashenka -- who has sometimes been called “Europe’s last dictator” and is also its longest-serving leader, in power for 26 years -- media outlets outside the state-controlled stable are largely treated with suspicion or contempt.

He recently lashed out at some foreign media, including RFE/RL, arguing that their correspondents’ coverage was fomenting “mass disturbances” – a claim RFE/RL’s acting president called “outrageous” -- and that they should be expelled.

"The Belarusian authorities consider the foreign and independent media as well as new social media in Belarus part of the problem,” said Arsen Sivitski, director of the Minsk-based Center for Strategic and Foreign Policy Studies.

Lukashenka's 'Zombies': The Units Ready For A Crackdown In Belarus
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:46 0:00

While many older Belarusians may still get their news from state media, younger generations are relying more and more on social media and online independent sites, observers and experts say.

And those sources are far from loyal, let alone fawning, when it comes to Lukashenka. Compounding his media woes ahead of the election: Russian outlets, which have a large audience in Belarus, have highlighted the COVID-19 crisis that critics say he brought upon the country.

Back In The U.S.S.R.?

Nadia Buka, an artist, illustrator, and magician, also has journalist on her eclectic resume. Buka was a journalist at Belarusian state-run Capital TV (CTV) until she got fed up and left years ago.

She said “nothing has changed” at state media outlets since the Soviet days when blatant propaganda was the norm.

“The Soviet Union has survived on television. It’s the same as it was 10 years ago, 20 years ago," Buka told Current Time, the Russian-language network led by RFE/RL in cooperation with VOA. “Practically nothing has changed.”

Echoing what researchers have long contended, Buka said state media is being watched mainly by elderly Belarusians.

“Unfortunately, people who are 65 and above watch TV here, and, unfortunately, they don’t use the Internet, and therefore they believe the propaganda coming from their screens,” she said.

Besides pumping up perceptions of Lukashenka’s popular support, state media in Belarus have downplayed the impact of the coronavirus pandemic, which the president dismissed in March as the product of a “mass psychosis.”

The Russian Factor

Russian state media, meanwhile, offered critical reporting of the pandemic in Belarus. In May, Minsk got so fed up that it stripped two Russian journalists of accreditation after accusing them of spreading “false information” in their coverage of the coronavirus pandemic in Belarus.

Relations between Minsk and Moscow have been tense since Lukashenka balked last December at plans for deeper integration with Moscow. Russia then decreased energy supplies to Belarus, which depends on cheap gas and oil to run much of its inefficient, state-run economy.

The Three Women Challenging Lukashenka In Belarus
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:13 0:00

Amid this simmering feud, Russian state media outlets provided not only negative coverage of the Belarusian authorities but also a “platform for opposition candidates,” according to Savitski.

“Even the algorithms of Russian state news websites target visitors with political ads presenting critical views on Lukashenka and promoting the alternative candidates,” Sivitski told RFE/RL in written comments.

Meanwhile, Belarusians whose day-to-day experiences made them question the official line on COVID-19 appear to have turned away from state media in search of accurate information, said Nika Aleksejeva, a digital researcher at the Atlantic Council’s Digital Forensic Research Lab (DFRLab).

“The cognitive dissonance between what Belarus state channels were saying and how people viewed the situation ‘on the ground’ and elsewhere may have facilitated increased consumption of alternative information sources, including Belarusian vloggers” like Tsikhanouskaya’s husband, Syarhey Tsikhanouski, Aleksejeva told RFE/RL in e-mailed comments.

Tsikhanouskaya entered the presidential race after her husband’s bid to get on the ballot was rejected by the authorities. He is now in jail.

'They Will Never Hear The Truth'

For many younger Belarusians -- especially members of the “Lukashenka generation” who have known no president other than the former Soviet state farm chief whose domineering style has earned him the nickname Batka (Father) -- online media are the choice for news and information, Buka said.

“Modern society…understands what is going on, they all watch online channels, independent media,” Buka said, referring to younger and more progressive citizens.

“Everyone already understands perfectly well they will never hear the truth coming from TV screens,” she said.

Lukashenka’s would-be challengers – including several top opponents who were not allowed to run – have used social networks such as Facebook, Twitter, and Instagram to get their message out.

Tsikhanouski has some 250,000 subscribers to his YouTube channel, A Country For Living, which shines a spotlight on alleged graft and corruption in Belarus.

Viktar Babaryka, the top potential rival to Lukashenka until his arrest on embezzlement charges that backers dismiss as politically motivated, has over 300,000 followers on Instagram. Social-media efforts helped his campaign gather hundreds of thousands of signatures in support of his candidacy in the nation of less than 10 million people.

Social Media And Dissent

For activists and a growing number of other Belarusians, social media has become not only a tool to organize but to vent anger and frustration with Lukashenka and his government’s repressive ways.

DFRLab recorded an uptick in such posts around June 18, when Babaryka and his son were detained on embezzlement charges that he and supporters dismissed as trumped up.

Beatings And Incarcerations: The Dangers Of Running For President In Belarus
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:24 0:00

“I cannot call myself a person who is interested in politics,” wrote Yekaterina, who identified herself as an animal rights activist. “When I look at you, I do not feel anger or disgust, I feel shame.”

A Facebook user named Dima Naryshkin who identified himself as a comedian, addressed Lukashenka in a post, writing: “Aleksandr Grigorevich, you are #notmypresident.”

Moving Targets

With their influence growing, bloggers, independent journalists, and activists have been targeted by the Lukashenka government with arrests and intimidation.

On June 25, under what rights groups called spurious charges, Belarusian authorities arrested Ihar Losik, the administrator of the popular Telegram channel Belarus Of Brain, who is also an RFE/RL consultant on new-media technologies; Syarhey Pyatrukhin, administrator of the Telegram channels People’s Reporter and YouTube Deputies; and Syarhey Sparish, a leader of the new opposition party People’s Hramada.

“The Belarusian authorities are carrying out a full-scale purge of dissenting voices, using repressive laws to stifle criticism ahead of the elections.… Now those active on social media are being targeted,” said Aisha Jung, Amnesty International’s senior campaigner on Belarus.

Overall, the government has detained some eight YouTube and Telegram bloggers who advocated or disseminated views critical of Lukashenka’s policies.

“The government reacts like this to bloggers and Telegram channels because it’s afraid that the country’s population is becoming more informed about what’s going on in the country right now,” Losik’s wife, Darya, contended.

More than 40 journalists have been arrested during the past 2 1/2 months of election campaigning, but the prosecutor-general announced on July 24 that he would not investigate the way their reporting had been obstructed.

Sivitski suggested that Lukashenka is likely to continue seeking to silence inconvenient voices as he struggles with a changing media landscape.

“Old school propaganda techniques simply don't work,” the analyst said.

With reporting by RFE/RL’s Belarus Service and Current Time
Belarusian President Alyaksandr Lukashenka (file photo)

Reporters Without Borders (RSF) has warned of the “oppressive” climate surrounding media freedom in Belarus ahead of a presidential election in two weeks, condemning the “systematic” arrests of journalists covering pro-democracy demonstrations.

Reporters Without Borders (RSF) has warned of the “oppressive” climate surrounding media freedom in Belarus ahead of a presidential election in two weeks, condemning the “systematic” arrests of journalists covering pro-democracy demonstrations.

More than 40 journalists have been detained over the past 10 weeks in an effort to prevent them from covering the “unprecedented” campaigns against President Alyaksandr Lukashenka’s reelection, the Paris-based media freedom watchdog said in a statement on July 29.

Lukashenka's 'Zombies': The Units Ready For A Crackdown In Belarus
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:46 0:00

The authorities are “ready to do anything to gag independent media,” said Jeanne Cavelier, the head of RSF’s Eastern Europe and Central Asia desk.

Cavelier called for impartial investigations with the aim of prosecuting those guilty of obstructing the work of journalists, which is penalized by Belarus’s Criminal Code.

Lukashenka, who has ruled Belarus since 1994, is seeking a sixth term in the upcoming election on August 9.

The Belarusian leader has faced mounting public opposition in recent months, in part from public discontent over the government's handling of the coronavirus pandemic.

Hundreds of people, including activists and bloggers, have been arrested as the government has cracked down hard on rallies and demonstrations supporting opposition candidates, who were not registered by the election officials.

Load more

About This Blog

"Watchdog" is a blog with a singular mission -- to monitor the latest developments concerning human rights, civil society, and press freedom. We'll pay particular attention to reports concerning countries in RFE/RL's broadcast region.

Subscribe

Journalists In Trouble

RFE/RL journalists take risks, face threats, and make sacrifices every day in an effort to gather the news. Our "Journalists In Trouble" page recognizes their courage and conviction, and documents the high price that many have paid simply for doing their jobs. More

XS
SM
MD
LG