Accessibility links

Breaking News

Watchdog

Members of a local election commission count votes as part of Kyrgyzstan's parliamentary elections in the village of Gornaya Mayevka, outside Bishkek, on November 28.

BISHKEK -- The Kyrgyz Supreme Court has refused to review a major electoral fraud claim by a monitoring group, saying an official deadline to file complaints about the November 28 parliamentary election process has expired.

The court’s announcement came on December 17, just hours before the final election results were about to be announced.

Bishkek-based Kloop Media claimed that nearly half of the voting protocols issued after the vote count in polling stations across the country significantly differ from the protocols published on the Central Election Commission (BShK) website.

The difference in the numbers ultimately affects the final results of the elections, the Bishkek-based group said.

Kloop Media accused election authorities of “rewriting” the protocols.

A voting protocol is issued after the vote count in each polling station, and it shows the number of votes each party or candidate garners in that polling station. It also indicates how many ballots were deemed invalid.

The BShK website publishes the protocols it receives from every single polling station.

Kloop Media deployed some 1,400 observers in polling stations across the country during the elections to monitor the voting process and ballot counts. The group said the observers obtained copies of protocols from each site they monitored.

'Major Discrepancies'

Kloop said it found major discrepancies when it compared the original documents with protocols on the BShK website.

“In some polling stations, the number of votes cast for parties has almost doubled,” it said. “In some places the discrepancies reach dozens and even hundreds of votes.”

“A voting protocol is an official document. Any decision to change the protocol [reflecting a recount] must be published on the BShK website, but that wasn’t the case here,” Aizirek Almazbekova, the coordinator for Kloop's election-monitoring project, told RFE/RL.

Kloop Media didn’t say which parties benefited from the alleged fraud but, according to the preliminary results issued by BShK on December 7, six parties were set to enter the unicameral parliament, the Jogorku Kenesh.

Voting Machine Malfunctions, Record Low Turnout In Kyrgyz Parliamentary Elections
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:07 0:00

Among them are three pro-government parties: Ata-Jurt (Fatherland) Kyrgyzstan, Yntymak (Harmony), and Ishenim (Trust).

Butun (United) Kyrgyzstan, Alyans (Alliance), and Yiman Nuru (Ray of Faith) also passed the 5 percent threshold to win seats in the 90-seat legislature.

Butun Kyrgyzstan has been in the opposition, while the other two parties aren't really affiliated with the government or the opposition. But Alyans on December 6 announced it would side with the opposition.

Four opposition parties that failed to pass the threshold -- Ata-Meken (Homeland), Azattyk (Liberty), the Social Democrats, and Uluttar Birimdigi (Union of Ethnicities) -- have accused the election authorities of fraud and demanded a new vote.

Too Late To Complain?

Kloop Media said it had first approached the BShK to seek an explanation for the alleged discrepancies but there was no response from the election body.

It then filed a complaint with the Bishkek Administrative Court over “inaction” by the election authorities. The court, however, refused to review the matter, saying on December 13 that a deadline for filing complaints about the elections had expired.

BShK member Uzarbek Zhylkybaev told RFE/RL that the election body is still reviewing complaints which were sent before the deadline passed.

Uzarbek Zhylkybaev (file photo)
Uzarbek Zhylkybaev (file photo)

“All appeals are being considered and recounts were carried out when the parties asked for it,” he said. “There are also rules for filing a complaint. Everyone has to act within the law.”

Shortly after the Supreme Court’s announcement on December 17, a Kloop Media representative said the group hasn’t yet decided about its next step.

About 1,300 candidates from 21 political parties competed for Jogorku Kenesh seats in the elections, with 54 being selected by party list and the remaining 36 in single-mandate districts.

Unlike other countries in Central Asia, which are led by authoritarian governments, election outcomes are unpredictable in democratic Kyrgyzstan. Protest rallies have sparked government upheaval in Kyrgyzstan three times in the past two decades.

Mostly recently, a disputed parliamentary vote in October 2020 swept current President Sadyr Japarov to power after he was sprung from prison.

Written by Farangis Najibullah with reporting by RFE/RL’s Kyrgyz Service
Tatarstan's Supreme Court upheld a decision made by a lower court in August. (file photo)

KAZAN, Russia -- The Supreme Court of Russia's Republic of Tatarstan has rejected an appeal filed by Nakia Sharifullina, a noted teacher and founder of Islamic schools for girls, who was handed a suspended two-year sentence in August after being convicted of organizing the activities of a banned Islamic group.

Sharifullina's lawyer, Ruslan Nagiyev, told RFE/RL that the court handed down its decision on the appeal on December 17.

Sharifullina was charged in March 2020 after police found in her possession of several books by the founder of the Nurcular movement, Islamic scholar Said Nursi. She has rejected all of the charges, insisting that she did not use the books in her lessons.

The teacher was placed under house arrest for eight months at the time and later released on condition she would not leave the city.

Since 2013, several alleged members of Nurcular have been arrested across Russia.

Last month, a noted Islamic scholar in Tatarstan, Gabdrakhman Naumov, was sentenced to 6 1/2 years in prison after a court found him guilty of creating and running Nurcular's branch in the republic, which he and his supporters have denied.

Nurcular was founded in Turkey by Nursi, who died in 1960.

The Nurcular movement, which has millions of followers around the globe -- especially in Turkey -- has been banned in Russia since 2008.

Russian authorities have said the group promotes the creation of an Islamic state that encompasses all Turkic-speaking areas and countries in the Middle East, the Caucasus, Central Asia, and Russia's Turkic-speaking regions in the North Caucasus and Volga regions.

Load more

About This Blog

"Watchdog" is a blog with a singular mission -- to monitor the latest developments concerning human rights, civil society, and press freedom. We'll pay particular attention to reports concerning countries in RFE/RL's broadcast region.

Subscribe

Journalists In Trouble

RFE/RL journalists take risks, face threats, and make sacrifices every day in an effort to gather the news. Our "Journalists In Trouble" page recognizes their courage and conviction, and documents the high price that many have paid simply for doing their jobs. More

XS
SM
MD
LG