Accessibility links

Breaking News

Watchdog

Iranian authorities have imposed strict media controls in an effort to prevent images of the current crackdown from reaching domestic and foreign eyes.
Iran’s Intelligence Ministry has issued a list of 60 U.S. and international organizations that it accuses of inciting this summer’s postelection unrest and being involved in a “soft war” against the Islamic Republic.

The Intelligence Ministry named some 60 U.S. and international organizations, including the Open Society Institute of U.S. philanthropist George Soros, Human Rights Watch, Freedom House, and Yale University.

A number of Farsi-language media, including RFE/RL’s Radio Farda, the BBC, VOA, and Radio Zamaneh, which is based in the Netherlands, were also singled out by the Intelligence Ministry.

A deputy intelligence minister for international affairs, whose name was not given, accused the groups of working against the Iranian regime and said that contacts and cooperation with them were banned.

The unprecedented move appears to be part of the Iranian authorities' efforts to isolate critics and activists inside Iran and prevent them from having any contact with the outside world.

Activists and opposition supporters say Iranian authorities have been intensifying efforts to limit the free flow of information in and out of Iran in the wake of mass protests against June's disputed presidential election.

"Iran’s Intelligence Ministry has always been trying to prevent contacts between Iranians inside the country and international organizations,” says Faraj Sarkuhi, a prominent Iranian exiled writer and journalist. “In the past they accused the publication 'Adineh,' of which I was the chief editor, of espionage over contacts with International PEN [writers' organization] and said it is illegal.”

An extended list of the banned groups on the "gooya" news site includes: National Endowment for Democracy, National Republican Institute, Stanford University's Hoover Institution, Search For Common Ground Organization, New American Foundation, British Center for Democratic Studies, East European Democratic Center, MEMRI, U.S. National Defense University, The Smith Richardson Foundation, and Brookings Institute.

The intelligence official said that contacts and cooperation with these organizations are banned.

Tini van Goor, director of the human rights department at Hivos, a Dutch NGO among those named, rejected the Iranian authorities' charges.

But he also said the move came as no surprise, since Hivos -- which has worked on women's rights and HIV/AIDS issues with local civil society groups in Iran -- had faced similar accusations in state media in recent years.

"It is simply nonsense what they say that we have an agenda of regime change or whatever," he told RFE/RL. "No - what we did was being in contact with civil society activists. And those activists, some of them are also activists in the time of the post-election discussions in Tehran. But it is their choice."

A prominent Tehran-based professor of law, Mahmud Akhundi, told Radio Farda that the Intelligence Ministry’s list and warning have no legal basis.

"It is in clear contradiction with human rights principles and with international principles of law. It doesn’t even have any Sharia-based justification,” Akhundi said. Nobody has the right “to define an action that has not been defined previously as a crime, as being criminal,” he added.

Writer Sarkuhi said he thinks the list could be used against those arrested in the postelection crackdown, which intensified after violence broke out during the Shi'ite commemoration of Ashura on December 27, leaving at least eight people dead.

Iranian conservatives staged street theater at a protest in front of the British Embassy in Tehran on December.
The Intelligence Ministry “is making such a big claim at a time when Iranian authorities are getting ready to issue heavy sentences against arrested protesters; they want to use it to justify the heavy sentences that are likely to be issued," Sarkuhi said.

In late November, Supreme Leader Ayatollah Ali Khamenei said Iran was facing a "soft war" with its enemies abroad, who were fomenting the street protests that hit the country following the disputed June 12 vote.

Many of those arrested in the postelection crackdown have been accused of being involved in a "soft coup” against the Iranian clerical establishment.

Among those arrested and sentenced to jail is a well-known Iranian-American scholar, Kian Tajbakhsh, who used to work as a consultant with Soros’ Open Society Institute. His family and colleagues have rejected all the charges against him as baseless.

Tajbakhsh also spent several months in jail in Iran in 2007.
Gennady Pavlyuk was working closely with a leading Kyrgyz opposition party before his death.
The leading voice of Kyrgyzstan's opposition has alleged government involvement in a recent journalist's murder and claimed correspondence in the hands of investigators sheds light on the motive, RFE/RL's Kyrgyz Service reports.

Journalist Gennady Pavlyuk, 51, died on December 22 of injuries suffered six days earlier when he was thrown from a building in Almaty, in neighboring Kazakhstan, with his hands and feet bound.

The leader of Kyrgyz opposition Ata-Meken (Fatherland) party, Omurbek Tekebaev, told RFE/RL that he gave Kazakh investigators e-mails between himself and Pavlyuk that help explain why the current Kyrgyz government wanted Pavlyuk dead.

Tekebaev said it is evident from the correspondence that Pavlyuk -- who was working on the creation of a website and a newspaper for Ata-Meken -- supported opposition parties and worked hard to change Kyrgyzstan's political leadership.

Tekebaev said the messages reflect the slain journalist's views of the Kyrgyz government along with his civic values and ideals, and added that the e-mails should be a source of pride to Pavlyuk's family and friends.

Tekebaev said Pavlyuk had recently been forging the information and ideological policies of Ata-Meken.

He said those who allegedly ordered Pavlyuk's death were motivated by the knowledge that it would be hard for the opposition to find anyone who could complete his projects.

Tekebaev said Pavlyuk's death should be seen as a warning not only to Ata-Meken but also to all opposition activists, rights defenders, and independent journalists in Kyrgyzstan.

Pavlyuk was the founder of the "White Steamer" newspaper and website and had worked for the newspaper "Vecherny Bishkek" (Evening Bishkek) and the Russian weekly "Argumenty i fakty."

Kazakh media quoted police sources in that country saying over the weekend that there were indications that Kyrgyz secret service officers may have been involved in Pavlyuk's murder.

Kyrgyz intelligence officials countered that Kazakh media were disseminating lies.

The Kyrgyz opposition has called Pavlyuk's death an attack on press freedom and alleged it was part of the government's campaign to silence dissent.

The killing was sharply condemned by international human rights organizations, including the Organization for Security and Cooperation in Europe and Reporters Without Borders.

Load more

About This Blog

"Watchdog" is a blog with a singular mission -- to monitor the latest developments concerning human rights, civil society, and press freedom. We'll pay particular attention to reports concerning countries in RFE/RL's broadcast region.

Subscribe

Journalists In Trouble

RFE/RL journalists take risks, face threats, and make sacrifices every day in an effort to gather the news. Our "Journalists In Trouble" page recognizes their courage and conviction, and documents the high price that many have paid simply for doing their jobs. More

XS
SM
MD
LG