Accessibility links

Breaking News

Watchdog

MOSCOW -- Human rights activists have been sounding the alarm for years about horrific cases of abduction, torture, and disappearances in Chechnya. But little has been said about these allegations on Russia's heavily state-controlled national television channels.

However, on October 30, viewers of the NTV network in the country's eastern regions were able to see a hard-hitting 10-minute report on a seemingly forbidden topic.

It included a description of Chechnya that stated that "it seems that just recently the very name of this Russian region was associated with the word 'war' and provoked elemental terror."

Then it continued: "But now it would seem that they are building roads, erecting skyscrapers, and holding extravagant City Day celebrations. But does this external prosperity really indicate that all is well?"

It went on to openly accuse the Chechen Interior Ministry and other government agencies of kidnapping Chechen citizens, torturing them, holding them incommunicado for months, and "disappearing" them.

WATCH: The report that NTV pulled off the air on October 30 (IN RUSSIAN):



After the program aired in several eastern-Russian time zones, it was ordered pulled from the air by NTV's Moscow office, and viewers in the populous European part of the country could not see it. They instead were treated to images of dancers marking the reopening of the newly renovated Bolshoi Theater.

Journalist Andrei Loshak, who sometimes does freelance work for the network, was quoted by Reuters as saying that "after it aired, someone from the Kremlin called -- as is usually the case."

But NTV press spokeswoman Maria Bezborodova told RFE/RL's Russian Service that the program was not pulled at the request of the Kremlin.

"Yes, the report was shown in the Far East, after which the network's management decided to send it back for further work, for confirmation and clarification of facts," Bezborodova said. "In general, this is a normal practice in the work of an editorial office that is an official registered mass-media outlet."

Regardless of why it was pulled, the report was shockingly candid by the standards of Russian television. It focused on the case of 26-year-old Islam Umarpashayev, who says that he was kidnapped and held at a Chechen Interior Ministry base for nearly four months, during which he was brutally tortured and told that he would be killed. Umarpashayev is now in hiding in central Russia and has turned to rights organizations to help him sue the Chechen government for damages.

Aleksandr Cherkasov of the Memorial human rights group says the case has wider implications about the government's purported counterterrorism campaign in the North Caucasus.

"We aren't just talking about the kidnappings of people in Chechnya or about the kidnapping of people by the security forces or about the illegal methods of investigation but, essentially, about the falsification of the struggle against terrorism," Cherkasov says.

He cites testimony by Umarpashayev in which the young man claimed he was "kidnapped, held for several months at an Interior Ministry base, and there he was fed and allowed to wash but he was not allowed to shave or cut his hair."

"That is -- as we know from many other episodes, after a few months any person who is held God-knows-where might turn up as a dead terrorist in a forest," Cherkasov says. "It really is convenient."

Cherkasov also believes the Kremlin ordered NTV, which is owned by state-controlled energy giant Gazprom, to kill the story.

"For two weeks NTV didn't put the piece on the air. They promised to, but they didn't," Cherkasov says. "The two preceding Sundays it was supposed to appear on the same program, 'Central Television,' but it didn't, because they didn't want to release it without a comment from [Chechen President] Ramzan Kadyrov. But Kadyrov refused. So the channel overcame its own internal concerns and issued the story."

Cherkasov says that after it aired in the Far East his group learned that "there was a call from somewhere above, either from Stary Ploshchad [where the offices of the presidential administration are located] or from the Kremlin ordering them to remove it."

"That is the secret of how Chechnya has become practically the best-looking part of the country as reflected in the mirror of the Russian media," Cherkasov says.

For years, Moscow has relied on the heavy hand of Kadyrov to maintain order in the republic, which has seen two separatist wars since 1994. But rights activists say that Kadyrov and forces loyal to him regularly engage in human rights abuses and act with impunity throughout the North Caucasus region.
Alyaksandr Atroshchankau
MINSK -- A Belarusian opposition activist has lost an appeal to have his criminal conviction for protesting last year's presidential election overturned, RFE/RL's Belarus Service reports.

The Minsk City Court today rejected an appeal by Alyaksandr Atroshchankau, who was press secretary for jailed former presidential candidate Andrey Sannikau.

Atroshchankau was arrested on December 20, one day after the mass protests in Minsk following the announcement of the reelection for a further term of incumbent President Alyaksandr Lukashenka.

Atroshchankau was later found guilty of participating in mass disorder and sentenced to four years in jail. On September 14 he was released in line with Lukashenka's decision to pardon some of the participants in the December protests.

Atroshchankau told RFE/RL today that although he was released, he still officially has a criminal conviction on his record that he considers unwarranted.

"I will continue appealing the verdict as I am fully innocent, and therefore I have to clear my name and make the judges who tried me correct their mistake," he said. "It was not President Lukashenka, but some specific persons who wrongly tried me, and they must be held accountable for their mistake."

Sannikau was jailed for five years in May for his role in organizing the December mass protest that officials categorized as mass unrest.

Read more in Belarusian here

Load more

About This Blog

"Watchdog" is a blog with a singular mission -- to monitor the latest developments concerning human rights, civil society, and press freedom. We'll pay particular attention to reports concerning countries in RFE/RL's broadcast region.

Subscribe

Journalists In Trouble

RFE/RL journalists take risks, face threats, and make sacrifices every day in an effort to gather the news. Our "Journalists In Trouble" page recognizes their courage and conviction, and documents the high price that many have paid simply for doing their jobs. More

XS
SM
MD
LG