Accessibility links

Belarusian TV Station Suspends Euronews Broadcasts


MINSK -- A Belarusian state television channel has suspended broadcasts of the Euronews channel, RFE/RL's Belarus Service reports.

The Minsk-based television channel MTIS ended the Euronews broadcasts on January 1, replacing them with programming from the Russian movie channel NTV-Plus Kino+.

MTIS told the Interfax news agency that the decision to drop Euronews was temporary and made due to an increase in the broadcasting fees being charged by Euronews's owners.

It said negotiations between MTIS and Euronews are taking place and should be resolved by February.

The pan-European channel Euronews has been the only independent international news source available on state-controlled Belarusian TV.

On December 20, the channel reported claims by the Ukraine-based Femen group about an attack on its activists shortly after a protest in front of the Belarusian KGB building.

In April, following Euronews coverage of the Arab Spring protests in the Middle East, President Alyaksandr Lukashenka called the channel "a weapon in the hands of bandits."

Independent Belarusian television expert Leonid Mindlin told RFE/RL that Euronews is "a window into the world" for its audience, which he said was some 15 percent of the Belarusian viewers.

Mindlin said it is not known if Euronews was dropped for political or financial reasons.

He maintained that Belarusians can still access it and other independent TV stations via satellite or Internet.

Mindlin added that another Minsk cable television operator, Cosmos TV, continues to broadcast Euronews but has limited access across the country.

Read more in Belarusian here
XS
SM
MD
LG