Saturday, April 18, 2015


'The Enemy Will Not Pass': Russian TV Runs Blockbuster Trailer For Putin Phone-In

Putin conference

Spring has come and with it Vladimir Putin's annual phone-in session, complete with its Hollywood-style trailer.
 
Russian television aired the promotional clip ahead of the April 16 event, during which the Russian president fielded questions from across Russia in a televised event that typically lasts about four hours.

Russian TV Airs Promo For Putin Q+Ai
X
April 16, 2015
Russian TV issued a slick promo video ahead of President Vladimir Putin's live TV question and answer session. The session is one of a handful of annual televised events that Putin uses to bolster his image, reassure Russians on the state of the economy, and send signals about foreign policy.


Putin begins the 45-second clip by pledging that "the enemy will not pass."
 
Russia's annexation of Crimea, he says, showed that people are "full of determination to fight for their land."
 
The video pictures Putin inspecting a navy ship, paying tribute to fallen World War II soldiers, and shaking hands with several world leaders -- all of them non-Western -- to a dramatic soundtrack reminiscent of action movies.
 
A deep-voiced narrator chimes in with slogans such as "the most burning issues" and "answers to the challenges of our times."
 
The trailer contains the customary snub to the United States, with Putin dismissing accusations that it behaves aggressively by wryly claiming the United States has military bases "across the entire globe."
 
A video collage also shows him appearing to stare down his U.S. counterpart Barack Obama with a smirk.
 
The clip ends with Putin thanking adulating crowds for their support. 

You can find the video as it appears on state TV (without subtitles) here.

-- Claire Bigg


Russian TV Hijacks Nazarbaev Family Photo

Kazakh President Nursultan Nazarbaev (center) poses with his family in November 1992.

When a photo of a traditional Tajik family flashed on screen, viewers of a popular Russian TV series may have recognized an iconic image of the Kazakh presidential family.

But this is not reality television, apparently, because the photo has a striking resemblance to an iconic photo of the little-seen Nazarbaev family. Nazarbaev, as in the family of Kazakh President Nursultan Nazarbaev.

Viewers of Lonely Hearts, a Russian TV show that airs across the former Soviet Union, were treated to a 30-second reunion with the Kazakh presidential family when an altered version of the 1990s-era photo was used to portray a Moscow street sweeper's family back home in Tajikistan.

Dovlat, a Tajik migrant worker, is sharing a lighthearted moment with the neighborhood heroine who has just saved him from a beating by Russian skinheads.

She asks him who he has left in Tajikistan, to which Dovlat responds, "Family...a big one." He then proceeds to pull a well-worn photo out of his jacket and identify various family members. 

"Here is my older sister," he says, pointing to Nazarbaev's wife, Sara Nazarbaeva.

Pointing to Nazarbaev's real-life grandson, he says: "Here is our little Rakhim."

"And here is my sister, Zulfia," he says as he points out Nazarbaev's oldest daughter, Darigha Nazarbaeva. "She works here as well."

Of the 11 family members pictured, the images of only two differ from the original photograph -- President Nazarbaev and Rakhat Aliev, his disgraced former son-in-law. All other faces -- those of Nazarbaev's wife, his three daughters, three grandchildren, and another son-in-law -- remain untouched. 

The original Nazarbaev family photo (right) and the altered sitcom family photo (click to expand)
The original Nazarbaev family photo (right) and the altered sitcom family photo (click to expand)

In the center of the photo, where President Nazarbaev should be, sits an older, bearded man wearing a traditional Tajik-Uzbek hat. Dovlat singles out the patriarch for special attention.

"And the most beautiful and handsome is him, our granddad, Rokhim-baba. He is 92," he says. "Yes, brides are still eager to marry him, you know. But he says, 'No money to pay kalym' and, therefore, he does not want to marry."

-- Merhat Sharipzhan


Video Vladimir Putin, Is That You?

Putin's 2008 Comments On Crimea, Before A Sharp Change Of Tacki
X
April 07, 2015
In an interview with Germany's ARD television in 2008, Russian President Vladimir Putin stated that Moscow recognizes all of Ukraine's borders, and that there is no issue of ethnic conflict in Crimea. His comments, delivered shortly after Russia's military intervention in the Georgian breakaway region of South Ossetia, stand in stark contrast with Moscow's annexation of Crimea in 2014 and its support of armed separatists in eastern Ukraine.
WATCH: In an interview with Germany's ARD television in 2008, Russian President Vladimir Putin stated that Moscow recognize all of Ukraine's borders, and that there is no issue of ethnic conflict in Crimea.

 

What a difference a few years makes. Back in 2008, in an interview on German television, Russian President Vladimir Putin upbraided his host for asking whether Moscow had any designs on Ukraine and its Crimean Peninsula.

The conversation took place soon after Moscow's military intervention in Georgia and Putin was pointedly asked whether Ukraine, and particularly Crimea, could be next.

Putin, his temper flaring, said Russia recognized all of Ukraine's borders and, he added, there was no ethnic tensions at all in Crimea -- something the Kremlin emphasized as a key reason for its 2014 forced annexation of the peninsula.

-- RFE/RL

Tags:Crimean crisis


Alleged Leaks Suggest Kremlin Spiked Navalny's 'Hollywood' Photo

Russian opposition leader Aleksei Navalny embraces his wife, Yulia inside a court building in Kirov in July 2013.

It's no secret that the Russian government keeps state-controlled media on a tight leash. But a trove of text messages leaked recently suggest that the Kremlin's micromanagement of these outlets can extend even to decisions about which photos to run with a minor news story.
 
On the evening of April 16, 2014, the head of Russia's state-owned TASS news agency, Sergei Mikhailov, received a text message from a Kremlin official named Timur Prokopenko, according to an alleged transcript published by Shaltai Boltai, a shadowy anti-Kremlin group known for posting embarrassing leaks from Russian officials' electronic communications.
 
At issue, according to the transcript, was an apparently flattering photograph of opposition politician Aleksei Navalny and his wife, Yulia, published by TASS earlier that day. The photo evokes "Hollywood and success," Prokopenko, 34, is quoted as saying.
 
"Why is the site doing this?" he allegedly adds.
 
Six minutes later, Mikhailov purportedly responds: "We'll fix it. Thanks."

Timur ProkopenkoTimur Prokopenko
x
Timur Prokopenko
Timur Prokopenko

Prokopenko, a former TASS correspondent and pro-Kremlin youth leader, was appointed deputy head of the Kremlin's domestic politics department in 2012 under Vyacheslav Volodin, a powerful first deputy chief of staff to President Vladimir Putin.
 
The authenticity of the text messages, among some 40,000 purportedly obtained from Prokopenko’s mobile phone records and published by Shaltai Boltai on March 31, could not be immediately verified. Nonetheless, hours before Prokopenko's purported exchange with Mikhailov, TASS published a report about claims that Navalny may have violated election laws in his 2013 mayoral bid by failing to declare property allegedly owned by his wife.
 
A preview image for that report retrieved from Russia's leading Internet search engine, Yandex, features a TASS file photo of the smiling Navalnys sharing a moment of levity after a 2013 court hearing in a corruption case that the activist called politically motivated.

A preview image (second from left) from the Yandex search engine for a TASS report that shows Aleksei Navalny sharing a moment of levity with his wife. This report now has a more somber image.
A preview image (second from left) from the Yandex search engine for a TASS report that shows Aleksei Navalny sharing a moment of levity with his wife. This report now has a more somber image.


The photograph currently included with the report is more somber, showing Navalny walking down a staircase as he shifts his eyes toward the camera above him. 
 
No cached link to the TASS report for that day could be found. But the news portal Lenizdat.ru picked up the agency's story shortly after it was published and included the same TASS photograph that appears in the Yandex preview. 
 
Navalny commented on his blog regarding the alleged exchange between Mikhailov and Prokopenko.
 
"Turns out that [presidential administration officials] spend 5 percent of the time on villainy and falsifications, and 95 percent, pardon me, on crap," he wrote
 
Neither Prokopenko nor Mikhailov have publicly addressed their alleged exchange, and TASS's press office did not respond to an emailed request for comment in time for publication.
 
Navalny, 38, is serving suspended sentences on two financial-crimes convictions he and supporters say are part of a Kremlin-directed campaign of punishment for his political opposition and anticorruption crusade.
  
He has spearheaded investigations alleging corruption among allies of Putin and emerged from a wave of antigovernment protests in 2011-2012 as Russia's most prominent opposition leader.
 
Navalny’s strong showing against the Kremlin's Moscow mayoral candidate, Sergei Sobyanin, in 2013 hinted at weaknesses in the country's tightly controlled political system.
 
Navalny's wife and young children have figured prominently in his political career, regularly appearing with him in public and in his campaign materials. Putin, meanwhile, has aggressively shielded his two daughters from the public and has been divorced since 2013.
 
Kremlin spokesman Dmitry Peskov said on April 1 that the presidential administration does not pay attention to the output of groups like Shaltai Boltai and that he doesn't think "many people read those publications." 
 
Nikolai Molibog, an executive with the independent news agency RBC, has confirmed that text messages between him and Prokopenko published by Shaltai Boltai were authentic.
 
Moscow-based journalist Yekaterina Vinokurova, however, wrote on Twitter that "a portion" of the text messages she purportedly exchanged with Prokopenko were "doctored."

-- Carl Schreck


Russian Trolls' Vast Library Of Insulting Images

Russia -- screen grab of Russian troll graphic database вштабе.рф

Ever wonder where the droves of Russian-language Internet trolls get those satirical graphics they deploy to smear Western and Ukrainian leaders? Turns out there's a website with a vast archive of images helping them pepper their posts with visual invective.

Britain's Guardian newspaper reported on April 2 that the website with the Cyrillic address вштабе.рф ("в штабе" translates from Russian as "in the headquarters") hosts thousands of these ready-made images for use by hundreds of paid trolls working for a secretive organization in St. Petersburg.

The images -- mainly crude mash-ups or regular photographs touched up with sarcastic and juvenile captions -- are largely aimed at heaping abuse on Western and Ukrainian officials or portraying Russian President Vladimir Putin as a suave alpha male of the international scene.

Many have racist overtones, like those that portray U.S. President Barack Obama as a monkey (bananas are a consistent motif in these images). Others show Ukrainian President Petro Poroshenko dressed in women's clothing or wielding sex toys.

One image uploaded on April 2 shows Poroshenko dressed in women's lingerie and sitting in front of a computer monitor beaming Obama's image, suggesting an erotic video chat.

"Video Conference About Receiving New Loans For Ukraine," the caption reads.

Guardian journalist Shaun Walker linked the website to the St. Petersburg troll factory based on an interview with a man identified as Marat, who says he worked there for two months before leaving what he described as demeaning working conditions, including fines for tardiness or veering from the pro-Kremlin and anti-West messaging dictated by the bosses.

In an interview with RFE/RL last month, Marat alluded to the role that these satirical graphics -- known as demotivators -- play in the St. Petersburg troll farm. "There's a LiveJournal department, a news department, a department where they create all sorts of images and demotivators," he said.

The website вштабе.рф was registered in Russia, though there are no public records linking it to a specific organization other than a Russia-based website registrar.

One online database, however, shows that it was registered on March 29, 2014, less than two weeks after Russia's takeover of Ukraine's Crimea territory triggered U.S. and EU sanctions targeting the Kremlin.

Marat told RFE/RL that the bosses and workers at the St. Petersburg troll farm "throw everything they've got at Ukraine."

"Guardian" cartoon of Putin and Obama from troll factory
x
"Guardian" cartoon of Putin and Obama from troll factory

Marat is one of several alumni of this troll farm who have leaked details of the St. Petersburg operation to the media, including to RFE/RL. Several say they became disillusioned with the cynical politics of the job.

The folks at вштабе.рф didn't waste time after Walker's article appeared in The Guardian. Within hours, the site featured an image showing Putin and Obama's heads photoshopped onto two the bodies of two actors reading newspapers.

"The Guardian writes here that your trolls published cartoons about me. Aren't you ashamed?" Obama is shown saying.

Putin replies, "Only for you, Barack."

-- Carl Schreck


Swat Woman Of Courage Gets Sisters' Council To Speak Up

In the face of considerable opposition, Pakistani mother of four Tabassum Adnan took the bold step of establishing a tribal council of women in the deeply conservative Swat Valley.

Tabassum Adnan wants women to stand up for their rights.

That's a dangerous message to send where she comes from -- Pakistan's Swat Valley. And that's the reason she was just awarded the U.S. Secretary Of State's International Women of Courage Award.

RFE/RL's Radio Mashaal caught up with the 38-year-old mother of four upon her return from Washington, and spoke to her about her groundbreaking work and plans for the future.

She rose to prominence in Swat in 2013, when she broke with tradition by forming Pakistan's first all-women jirga, or tribal council.

Tradition held that membership in a jirga was reserved for male elders, who met to settle local disputes and grievances. Decisions were often made without the presence of women.

Her answer was to form the 25-member Khwendo Jirga, or the Sisters' Council.

"In our society, women are not allowed to participate in a jirga.," Adnan said on April 1. "So I challenged the set norms for my rights, for the rights of our women, and for the rights of every oppressed person."

Although the idea initially faced opposition, the Khwendo Jirga gained acceptance after it brought culprits to justice in a child-rape case in a Swat village in 2014.

"We have since resolved a number of cases and helped a number of people," Adnan said, noting that the council has successfully intervened in blood feuds calling for the exchange of women, the sale of girls into marriage, murder cases, and situations involving the trafficking of women.

The Khwendo Jirga also advocates women's access to education and health care, and supports their right to vote.

Adnan's own story is one of perseverance. She was a child bride, married off by her family at the age of 13. Adnan divorced her husband 20 years later after suffering two decades of domestic abuse.

She had approached male jirgas to seek justice for the violence she suffered, but was unsuccessful. But from that rejection was born her idea to create her own jirga.

-- Farangis Najibullah, based on an interview by RFE/RL Radio Mashaal correspondent Niaz Khan


Iran Talks: The Things Bored Journalists Tweet

Iranian journalists try to escape the rain during Iranian nuclear talks in Lausanne.

As they await the results of closed-door nuclear negotiations between Iran and world powers in the Swiss city of Lausanne, journalists are tweeting the time away.​

Kerry To Go

Featuring chicken, bacon, onions, and rocket salad, the "John Kerry mini-pizza" went on sale on March 30 at a Lausanne restaurant. The price? 18 Swiss francs -- just over $18.

View From Afar

 

​Bird Watching

Big Brother

Deal On The Horizon

Inside The Machine

Foul Territory

Take A Hike

-- Frud Bezhan

About This Blog

Written by RFE/RL editors and correspondents, Transmission serves up news, comment, and the odd silly dictator story. While our primary concern is with foreign policy, Transmission is also a place for the ideas -- some serious, some irreverent -- that bubble up from our bureaus. The name recognizes RFE/RL's role as a surrogate broadcaster to places without free media. You can write us at transmission+rferl.org

Most Popular