Sunday, September 21, 2014


Features

Iran Jams Foreign Satellite News In Bid To Isolate Public

Iranians are increasingly cut off from non-official sources of news on the ongoing protests against the reelection of President Mahmud Ahmadinejad.
Iranians are increasingly cut off from non-official sources of news on the ongoing protests against the reelection of President Mahmud Ahmadinejad.
By Charles Recknagel
At RFE/RL's Radio Farda, the e-mails and phone calls come in continuously from Iran.

"It's really important that Radio Farda send reports every moment to us, because we do not have any access to news inside Iran," says one listener in Tehran. "Now the VOA and BBC have been jammed."

The listeners are helping the U.S. Congress-funded Radio Farda, which broadcasts 24 hours a day in Persian from Prague, to play an escalating cat-and-mouse game with Iranian government censors.

The censors have been trying to black out both U.S. and British government-sponsored newscasts in Persian almost from the moment a week ago that people began protesting the July 12 presidential election results.

To black out a newscast, Iranian authorities beam their own signal up to the commercial satellite carrying the foreign program. The beam is on the same frequency as the newscast, only at much higher power. As a result, anyone in Iran trying to receive the newscast on their home satellite dish receives only the meaningless, substitute signal instead.

Similarly, the government is blacking out foreign news programming in Persian on shortwave and medium-wave radio, particularly within major population centers. Here, authorities set up a local high-power transmitter to again overwhelm the newscast with a stronger signal on the same frequency.

Game Of Frequencies

Iranian officials are aiming most at broadcasts during the peak evening listening hours. And it is during these hours that the feedback from the news program's audience in Tehran grows most frenzied.

Iran has blocked not only opposition and news websites, but social networks like Facebook as well.
Many listeners simply send messages noting their location and that they can no longer hear the program. That alerts the broadcasters to the moment the programming is blocked. The trick for the broadcasters then becomes to shift the transmission signal slightly to escape the blackout.

During the time it takes the censors to catch up and similarly shift their substitute signal, the programming can be received by listeners searching their dials.

As the game has escalated, foreign broadcasters have dramatically increased the number of satellites and short wave frequencies carrying their programs.

From broadcasting originally only on Hotbird 6, a satellite whose "footprint" covers the Mideast and South Asia, Radio Farda now also broadcasts on four more satellites covering the region: Telstar 12, Nilesat 101, Arabsat BADR4, and Asiasat 3-D.

TBBC said last week it was using two extra satellites to broadcast its Persian-language service. VOA's Persian News Network (PNN) television programs are now beamed through five satellites with six different distribution channels.

It is the kind of struggle once common during the Cold War. For decades, the Soviet government spent huge amounts of money to isolate its citizenry from outside news sources.

But it's not something seen often since then. Iran has periodically blocked U.S. broadcasting at critical moments -- including the student demonstrations of 1999 and the last presidential election in 2005 -- but never with such a sustained effort as now.

Legality vs. Sovereignty

Iran's activity raises some legal questions, because the jamming is also knocking out some transmissions to countries other than Iran itself.

The BBC says its Arabic-language service and other language services to the Middle East have also experienced transmission problems since the jamming of its Persian-language frequency began June 14.

Rod Kirwan, a communications law and regulation expert at the international law firm Denton Wilde Sapte in London, says that Iran has the right under international telecommunications treaties to control the use of the broadcast spectrum within its territory, including foreign satellite broadcasting.

But when there is a spillover effect into neighboring countries, it is creating a harmful interference with the same rights of other member states in the International Telecommunications Union (ITU).

Kirwan says that while the broadcast spectrum is a "sovereign right," it's up to each country "to decide how to best use the spectrum and, of course, nations have decided for the greater good to sign up to the ITU coordination arrangements in order that everything works and you have smooth international services."

But Kirwan adds that this "is a sort of voluntary restriction on your freedom to act as a sovereign body and that is the tension: national rights over sovereign territory or spectrum vs. international coordination rights."

Kirwan says that if other states complain, the case could become an escalating dispute. But it is not likely to result in clear penalties for Iran.

"It's one of the basic problems with public international law: who is around to enforce it? And, of course, there is nobody and so it ends in some kind of diplomacy and maybe bilateral pressure," Kirwan says. "But essentially these international treaty organizations operate on a voluntary basis."

SOS Calls For News

That makes jamming the foreign broadcasts a fairly cost-free political strategy for Iran. It is also not particularly expensive in financial terms. It only requires uplink equipment to reach the target satellite and the patience and manpower to play the cat-and-mouse game of shifting frequencies that follows.

Overall, the jamming effort falls into Tehran's larger goal of blocking out all key communications links that challenge the legitimacy of the presidential election results.

The government is blocking many international websites, including Facebook and Twitter, as well as local opposition sites. Text messaging has been cut off for the past week, and mobile-phone service in Tehran is frequently down.

No wonder, then that some of the messages Radio Farda receives from listeners sound like an SOS to the outside world from an increasingly cut-off populace.

"Today is Sunday, June 21. All sites, radios, and anything from which we could get true information have been jammed and now we can't get any news," one caller says.

"Now you need to show your higher technology. We are waiting to see whether you are able to overcome these parasites or not."

Iran's supreme leader, Ayatollah Ali Khamenei, has accused international media of waging a "psychological war" against the country. It's a charge that millions of Iranians now can make against Khamenei himself.
Iran Election Special
RFE/RL's Full Coverage
Following the disputed reelection of Iranian President Mahmud Ahmadinejad, supporters of Mir Hossein Musavi have taken to the streets to protest. Click here for news, blogs, and analysis of the presidential election and aftermath.
Iran Election Diary
Disputed Presidential Vote
There have been protests and clashes with police on the streets of Tehran following the disputed reelection of Mahmud Ahmadinejad. RFE/RL collects videos, photos, and messages on social-networking sites coming out of Iran to attempt to get a picture of what is happening inside the country. Click here
This forum has been closed.
Comment Sorting
Comments
     
by: sepehrrahbar from: iran
June 24, 2009 04:35
The government is blocking many international websites, including Facebook and Twitter, as well as local opposition sites. Text messaging has been cut off for the past week, and mobile-phone service in Tehran is frequently down.<br />

by: qizilarsalan from: turkey
June 24, 2009 09:05
http://www.eurasianet.org/departments/insightb/articles/eav062309c.shtml<br /><br />Yashar Hakkakpour, spokesperson for the Association for the Defense of Azerbaijani Political Prisoners in Iran, an unofficial organization based in Tabriz, explains that Azeri activists see no advantage to be gained from pushing for Mousavi, or opposing Ahmadinejad.<br /><br />&quot;The Tehran-based organizations that back Mousavi do not report on the activists arrested in Azeri cities. Persian-language media ignores minorities. Why would Azeris support their cause?&quot; asked Hakkakpour in a telephone interview from Van, Turkey. [For background see the Eurasia Insight archive].<br /><br />&quot;It does not mean that Azeris support the current regime,&quot; he added. &quot;They just do not see a big difference.&quot;<br />One Tabriz-based Azeri cultural rights activist concurred with Hakkakpour. &quot;We [ethnic Azeris] have decided not to interfere in the confrontation between the regime and Mousavi,&quot; said the activist, who spoke on condition of anonymity. The activist pointed out that some prominent Mousavi backers today endorsed the use of coercive measures to contain Azeri protests in Tabriz and other cities in 2006. The protests erupted after an Iranian youth magazine published a cartoon in which an Azeri was depicted as a cockroach.

by: batyobaba from: Hungary
June 28, 2009 12:10
It is already more than a week that we have been unable to watch CNN-Persian. So the jamming of IRI is effective not only in the ME but even in some parts of Europe. We have not tried Radio Farda yet but will do so.

Most Popular