Friday, October 31, 2014


The Power Vertical

Putin's Bad Internet Week

A woman looks at a computer monitor displaying the main page of Prime Minister Vladimir Putin's election campaign website.
A woman looks at a computer monitor displaying the main page of Prime Minister Vladimir Putin's election campaign website.
Vladimir Putin is having a very bad week online. 
 
The Russian premier once derisively dismissed the Internet as "50 percent pornography." But with more and more of his compatriots getting wired and web savvy he has had no choice but to at least try and embrace the medium. And the results have not been pretty.
 
Putin posted his presidential campaign platform online today on a slick new website featuring flattering photos of him skiing, playing hockey, fishing, hunting, and riding horseback. The most popular comments that initially appeared on the site, however, were somewhat less flattering -- to say  the least. 
 
"Please leave politics," wrote a man identified as Andrei Antonenko. "We understand that power is like a drug, but this would be a dignified act." Another man, Arkady Vishnev, suggested that dropping out of the March 4 presidential election "would be the most useful thing you could still do for the country." Svetlana Sorokina, a well-known blogger, also called on Putin to resign as prime minister and quit the presidential race to prevent "the situation to become a revolutionary one."
 
Another commenter, Mikhail Meshkov wrote: "I'm tired of you. I've already tolerated you for 12 years and it's still the same. If you win [another term] a lot of my friends are thinking about leaving Russia. Do you need this? Do we? I don't. I want to live in a normal country. So get out before its too late "
 
The negative comments were quickly removed from the site and were replaced by comments praising Putin and calling on him to impose censorship and to take measures to halt the financing of NGOs from abroad. 
 
But in the latest incident of the Kremlin getting punked by Russia's agile blogging community, they were preserved on LiveJournal with helpful before-and-after screen grabs
 
As a result, the controversy over the comments overshadowed the launch of Putin's electoral platform everywhere except the state-run media.
 
Today's Internet fail came just a day after Putin tried to use one of his tried-and-true tactics of dressing down a subordinate on television -- but was later harshly rebuked in cyberspace. 
 
During a televised videoconference with regional governors on Tuesday, Putin claimed that hot water fees had risen by 40 percent in the Kirov Oblast -- which is led by Nikita Belykh, the only opposition figure holding a high government post in Russia. "Why on earth did hot water prices jump 40 percent?" Putin asked.
 
When he learned that Belykh was on vacation, he ordered Deputy Governor Aleksei Kuznetsov to "send him a little signal."
 
In the end, however, it was Putin who got a signal -- sent Wednesday via Belykh's blog on LiveJournal.
 
Putin was mistaken about the price hike, Belykh wrote in a post complete with photos of documents proving his claim. The apparent 40 percent price increase was actually an accounting error that has long been corrected. And as far as his vacation goes, Belykh wrote the following: "Those who follow my work know that I don't abuse my vacation privileges, to put it mildly. Over three years, I've accumulated 131 unused vacation days."
 
This week's embarrassments were only the latest incidents of the Kremlin getting outmaneuvered online. 
 
When President Dmitry Medvedev tried to address the protests following the contested December 4 parliamentary elections on his Facebook page, he faced a deluge of negative comments. 
 
When Lifenews.ru, a website with alleged links to the security services, posted embarrassing recordings of Boris Nemtsov's telephone calls, the opposition was quickly able to use the Internet to control the narrative -- changing the subject from Nemtsov's behavior to the illegality of the phone taps. 
 
And when an unflattering photo of anti-corruption blogger Aleksei Navalny with exiled oligarch Boris Berezovsky showed up in a Yekaterinburg newspaper last week, it was quickly proven to be a photoshopped fake. Navalny's supporters quickly posted the original photo online -- showing Navalny with billionaire Mikhail Prokhorov. They followed up with a series of hilarious photoshopped images of Navalny with space aliens, Josef Stalin, and Arnold Schwarzenegger. 
 
“Vladimir Putin and his team do not understand the Internet,” Navalny told "The New York Times" after the incident.
 
They also do not appear to understand the new political environment they are living in.
 
-- Brian Whitmore

Tags: Internet,Vladimir Putin

This forum has been closed.
Comment Sorting
Comments
     
by: La Russophobe from: USA
January 12, 2012 22:09
Putin may not understand the Internet, but it seems Navalny doesn't understand the court system.

http://www.themoscowtimes.com/business/article/court-throws-out-navalnys-lawsuit/450993.html

Luckily for Putin, the vast majority of Russians have no Internet access and therefore are not influenced by it. Putin's understanding of television, which his government owns lock, stock and barrel, is rather better -- and that is the source from which the vast majority of Russians get their news.
In Response

by: Sergey from: Chicago, USA
January 14, 2012 15:07
"Luckily for Putin, the vast majority of Russians have no Internet Access and therefore are not influenced by it "

And why would Putin have launched the website if the "vast majority of Russians" had no access to internet ? What exactly the "vast majority" is in your calculations ? I thought we've already covered it on one of the previous forums about Internet access rate in Russia. As of June 2010 it was reported at 42.8% of the Russian Population or 59,700,000 users. It's hardly to have come down in the past year and half.

http://www.internetworldstats.com/euro/ru.htm

So can you please check the facts (other than your own) before producing another nonsense.

by: Catherine Fitzpatrick from: New York, NY
January 13, 2012 00:44
When I look at this story, I see it basically as this: one power grouping in the Kremlin is using its administrative resources against another.

When you look at who owns the Internet in Russia, you see that it's all in hands of people close to the Kremlin:

http://www.ft.com/cms/s/0/dc12822c-f351-11df-a4fa-00144feab49a.html#axzz1jII1ongA

When there are clashes of power groupings, it has long been the case that in the interstices, ordinary people and social movements can gain a foothold. But they can also merely be whiplashed and exploited.

My own take on the "oligarch switcheroo" is that it's about in fact reinforcing the notion that Navalny is close to Prokhorov, an oligarch who will oppose Putin, although he has accommodated him in the past (and that may be the plan, to have him serve as a foil). So then either either or both can be coopted or ditched, as needed. It also sends an underlying message that oligarchs are replaceable or interchangeable, literally, as ordinary people who don't like the rich and feel resentful of them can then apply that hatred to Navalny, too.

http://3dblogger.typepad.com/minding_russia/2012/01/the-oligarch-vanishes.html


by: Anonymous from: USA
January 13, 2012 04:52
“Vladimir Putin and his team do not understand the Internet,” Navalny told "The New York Times"

Let's hope not, otherwise they could censor the Internet like China, or shut it down completely like Myanmar/Burma.

by: Dianannette Wisemartin from: Anaheim CA
January 14, 2012 06:49
to: Mr Vladimir Putin

You are a very intelligent and powerful man I beleve all the critics they say it's from the protest they don't like you run for a president in the election but I know you're strong to past this time.

And remember "The fame and the fortune" it's consecuences of
historics things"

You know as a future president of Russia the important of the global peace depends of your country.

There is only one success to be able to spend your life in your own way. You're dream come true." In Politics Lives and Loves
We always going to win".

"You run with the rest of Politicians try with the best ".

I hope this help in your campaign

Sincerely,


Dianannette Wisemartin









by: Ben
January 14, 2012 13:48
American administration and the liberal media often meddle sencelessly in Russian internal policy: rewaded the unknown Russian women organization instead of famouse "soldiers` mothers",rewarded woman-reporter called "drain tank of FSB",boost the unknown somewhere Navalny instead of opposition leaders.
In Response

by: Anonymous from: USA
January 15, 2012 01:42
@Ben and Diananette
Once more, I did not see the US government mentioned anywhere in this article...just "whataboutism" or Putin worship from the likes of you both. How much does the Kremlin pay you to post this nonsense?
In Response

by: Mark from: Victoria
January 20, 2012 21:26
How much is the State Department paying you to critique comments? I think we can dispense with the notion that everyone who has an opinion different from yours must be getting paid to do so. Unless your position is that your opinion is the only one worth defending for free. Is it?

If a runoff is forced (which seems to be the goal here, since Boris Nemtsov is a washed-up has-been now that Navalny is in town who likely would not even poll his usual 3% - 4% of the vote idf he were allowed to run, and Nsavalny is not running) the most likely be Genady Zyuganov and his Communists. It's both amazing to me that the foreign-based forces arrayed against Putin seem to be okay with the idea of a Russia once more under communist rule, and touching that people like Mikhail Meshkov believe a Zyuganov government would promptly make Russia "a normal country".

The Power Vertical Feed

In this space, I will regularly comment on events in Russia, repost content and tweets I find interesting and informative, and shamelessly promote myself (and others, whose work I like). The traditional Power Vertical Blog remains for larger and more developed items. The Podcast, of course, will continue to appear every Friday. I hope you find the new Power Vertical Feed to be a useful resource and welcome your feedback. More

09:54

50 RUBLES TO THE DOLLAR?!?

Writing in Slon, Yakov Mirkin, chairman of the Department of International Capital Markets at the Russian Academy of Sciences Insititute of World Economy and International Relations, argued that the ruble could easily sink to 50 to the dollar.

The reasons? 

1) The ruble is overvalued anyway;

2) The dollar is rising against major currencies and this upward cycle is likely to continue;

3) Oil prices are falling;

4) A combination of Western sanctions and diversification of energy supplies

5) Capital flight from Russia continues apace.

And in light of Mirkin's argument, it is worth noting that he has consistently been arguing that the ruble is overvalued. Here he is speaking back in August 2013:

09:41

UKRAINIAN HOSPITALITY

Russian journalist Ivan Sukhov writing in "The Moscow Times" on working in Ukraine:

"Russian journalists encounter no personal aggression while working in Ukraine. Only the rare local politician refuses to speak to Russian reporters.

And in place of perfectly understandable aggression, Russian journalists encounter only gentle Ukrainian hospitality along with a sizable share of condescending sympathy.

It is as if they want to tell us, 'We will stay here, where we have taken the responsibility for our future into our own hands, whereas you will fly home to Russia's stifling political atmosphere, to a country that futilely reconsiders the outcome of the Cold War and the people are caught up in a mass euphoria over the bloodshed in the Donbass.'"

Read it all here.

08:56

MORNING NEWS ROUNDUP

From RFE/RL's News Desk:

RUSSIA, UKRAINE SIGN EU-BROKERED GAS DEAL

By RFE/RL

Moscow and Kyiv have signed a landmark agreement that will guarantee Russian gas deliveries to Ukraine throughout the winter despite tense relations over the fighting in eastern Ukraine.

The EU-brokered deal, which extends until March 2015, was signed at a ceremony in Brussels by the energy ministers of the two countries, Aleksandr Novak and Yuriy Prodan, and European Energy Commissioner Guenther Oettinger.

Outgoing EU Commission President Jose Manuel Barroso, who oversaw the signing, hailed the agreement, saying, "There is now no reason for people in Europe to stay cold this winter."

The hard-fought deal followed months-long EU-mediated negotiations between Moscow and Kyiv amid a long and bitter dispute over payments.

The agreement was reached after two days of marathon talks that had stalled before dawn on October 30 when Russia demanded that the EU first agree with Ukraine how to pay Kyiv's outstanding bills and finance gas deliveries through to March.

Oettinger said that under the accord, Ukraine will pay Russia $1.45 billion in gas arrears within "days" for Moscow to resume gas deliveries.

He said Russia will then "immediately" lower Ukraine's gas price by 100 dollars to around $385 per 1,000 cubic meters.

Kyiv will subsequently have access to Russian gas deliveries in exchange for pre-payment, according to Oettinger. He said Ukraine also agreed to settle another $1.65 billion in arrears by the end of the year.

The deal is expected to include EU funding to help Ukraine pay off its debts to Russia's state-owned gas giant Gazprom.

Oettinger said, "we can guarantee a security of supply over the winter," not only for Ukraine but also for the EU nations closest to the region.

He added that the deal "is perhaps the first glimmer of a relaxation" between Ukraine and Russia.

Ukraine's Prodan said the "decisions taken today will provide energy security for Ukraine and the EU."

Moscow cut off gas deliveries to Ukraine in mid-June, citing a $5.3-billion debt and demanding that Ukraine settle its outstanding bills and pay up front for any future deliveries.

The dispute occurred amid Russia's conflict with Ukraine and Western sanctions imposed on Moscow for its annexation of Crimea in March and its subseqent military and political support for pro-Russian separatists in eastern Ukraine.

With Ukraine relying on Russia for around 50 percent of its gas, the onset of winter made the need for a deal more urgent.

Russia also provides about one-third of the European Union's gas, about half of which is pumped via Ukraine.

The EU was seeking to avoid a repeat of 2006 and 2009 when Russia halted supplies to Ukraine, disrupting deliveries to Europe during two very cold winters.

But Russia's Novak said after the signing that Moscow will remain a "reliable supplier" of energy to Europe and the deal struck with Ukraine will ensure stable gas deliveries over the winter.

In reaction to the deal, the French and German leaders said in a joint statement that the EU will "fully play its role" to implement the gas deal.

Francois Hollande and Angela Merkel said they had spoken with Russian President Vladimir Putin and his Ukrainian counterpart Petro Poroshenko earlier October 30, and all four "have welcomed the conclusion of negotiations on the delivery of Russian gas to Ukraine, achieved thanks to the mediation of the European Union."

(Based on live broadcast, with additional reporting by Reuters, AP, and AFP)

AIR ARMENIA BLAMES RUSSIA FOR FLIGHT SUSPENSIONS

By RFE/RL’s Armenian Service

YEREVAN -- Air Armenia, a passengar and cargo airline based in Yerevan, has suspended all passenger flights until at least December 20 over financial difficulties that the firm is blaming on Russia.

Air Armenia says it is unable continue regular passenger services because of a “panic” among investors and customers over a statement by Russia's federal air navigation service.

Russia's Rosaeronavigatsia announced on September 11 that it would ban Air Armenia from operating flights to Russian cities unless the company paid its outstanding debts by September 21.

Air Armenia said ihe statement damaged its business reputation and that, as a result, its fleet was reduced to one aircraft.

Other than Russian cities, the airline had been flying to Paris, Frankfurt, and Athens.

Air Armenia was founded as a cargo airline in 2003 and began operating commercial passenger flights in 2013 after the bankruptcy of Armavia.

COURT ORDERS NATIONALIZATION OF OLIGARCH'S BASHNEFT SHARES

A Moscow court has ordered the nationalization of a stake in an oil company owned by a detained tycoon.

The Moscow Arbitration Court ruled on October 30 the stake in Bashneft held by billionaire Vladimir Yevtushenkov's holding company Sistema would be returned to the state.

Prosecutors claimed the stake was illegally privatized by officials in Russia's Bashkortostan region.

The court said new claims could be filed after the worth of Sistema's stake in Bashneft was ascertained.

Yevtushenkov was arrested last month on charges of money laundering related to the acquisition of Bashneft.

His arrested sparked speculation that Russia's largest oil company, state-run Rosneft, would acquire Sistema's Bashneft shares.

Yevtushenkov is one of Russia's richest businessmen, with assets estimated to be worth some $9 billion.

(Based on reporting by AFP, rapsinews.ru, and Interfax)

LATVIA-BASED RUSSIAN NEWS PORTAL BLOCKED IN KAZAKHSTAN

By RFE/RL's Kazakh Service

An online Russian news portal based in Latvia has been blocked in Kazakhstan over an article described by Astana as "inflicting ethnic discord."

Kazakhstan's Ministry of Investments and Development said on October 30 that the Meduza.io website published an article "propagating ethnic discord and threatening the territorial integrity" of Kazakhstan.

The article about ethnic Russians living in Kazakhstan's eastern city of Ust-Kamenogorsk (aka Oskemen) is titled: "Ust-Kamenogorsk People's Republic. Are Locals Ready For Polite Green Men?"

‘Green Men’ refers to the deployment in foreign countries of Russian military forces wearing unmarked green uniforms – as Russia has done in the past in regions of Georgia and Ukraine.

The ministry also has filed a lawsuit against Meduza.io in connection with the article.

It says the website will remain blocked in Kazakhstan until a local court rules in the case.

(With reporting by Interfax)

KYRGYZ WILL NEED PASSPORTS TO ENTER RUSSIA

By RFE/RL's Kyrgyz Service

Kyrgyzstan's State Registration Ministry says that as of January 1, 2015, Kyrgyz citizens will no longer be able to enter the Russian Federation using their national identification documents.

Since 2007, Kyrgyz labor migrants have been travelling between the two countries with internal identification documents. Now they will have to obtain travel passports.

The regulation, announced on October 29, will affect hundreds of thousands of Kyrgyz labor migrants who work in Russia and periodically travel between the two countries.

Moscow announced earlier this year that it wants to tighten by 2015 the regulations for entering Russia by nationals of former Soviet republics that are not members of the Russia-led Customs Union and Eurasian Economic Union.

In May, Kyrgyzstan signed a road map under which it is to join the Customs Union, which currently comprises Russia, Belarus, and Kazakhstan, by the end of 2014.  

NATO REPORTS UNUSUAL RUSSIAN WARPLANE ACTIVITY AROUND EUROPE

NATO said on October 29 that it tracked and intercepted four groups of Russian warplanes “conducting significant military manoeuvers” in international airspace close to the borders of the European Union during the previous 24 hours.

NATO’s SHAPE military headquarters in Mons, Belgium said: “These sizeable Russian flights represent an unusual level of air activity over European airspace.”

It said the planes included strategic bombers, fighters, and tanker aircraft.

They were detected over the Baltic Sea, the North Sea, the Atlantic Ocean, and the Black Sea on October 28 and 29.

Russian bombers flew south all the way to international airspace west of Portugal and Spain.

Norwegian, British, Portuguese, German, Danish, and Turkish fighters were scrambled to intercept and identify the Russian planes.

Planes from the non-NATO nations of Finland and Sweden also responded.

Since Russia’s intervention in Ukraine, tensions between NATO and Russia have risen to the highest level since the Cold War.

(Based on reporting by AP and AFP)

18:33 October 29, 2014

EVENING NEWS ROUNDUP

From RFE/RL's News Desk:

KREMLIN MOVES TO QUASH PUTIN HEALTH RUMORS

Vladimir Putin's spokesman said on October 29 that the Russian president is in good health, seeking to quash rumors of an illness.

Dmitry Peskov told reporters in Moscow that "everything is okay" with Putin's health, Russian news agencies Interfax and TASS reported.

"They will wait in vain. May their tongues wither," Peskov said of those who claim Putin is ill.

Peskov spoke after a spate of Russian media reports referring to an October 24 column in the tabloid "New York Post" whose author, Richard Johnson, cited unidentified sources as saying Putin had pancreatic cancer.

Putin and the Kremlin have strongly discouraged reporting about the 62-year-old president's private life.

(Based on reporting by TASS and Interfax)

ROSNEFT THREATENS TO SUE NEWSPAPER OVER SANCTIONS REPORT

Russia's largest oil company, Rosneft, is threatening to sue the Russian daily "Kommersant" for a report alleging Rosneft sent President Vladimir Putin proposals for countersanctions against Western companies and individuals.

"Kommersant" reported on October 29 that state-run Rosneft's proposals include limiting cooperation aboard the International Space Station, prohibiting burial of U.S. and EU nuclear waste in Russia, and possible confiscation of property in Russia owned by Western countries or their citizens.

Putin's spokesman, Dmitry Peskov, denied there were any Rosneft proposals for sanctions, but presidential aide Andrei Belousov and Economy Minister Aleksei Ulyukayev seemed to contradict this.

State-run TASS reported Peskov said reports Rosneft had sent such proposals were untrue.

Peskov said decisions on imposing sanctions were made "in line with the relevant departments, and taken on the level of the government and president."

A different TASS report quoted Belousov as saying, "We are closely studying Rosneft's proposals."

Belousov went on to say, "I would say the radicalism of the proposals for now exceeds the current level of tensions."

The Interfax news agency quoted Ulyukayev as saying the proposals were a "very complex document" and adding, "I don’t think it is grounds for making any decisions."

The "Kommersant" report said "Russian government officials" had provided information about the alleged proposals.

A statement from Rosneft said the company was "deeply shocked" by the "Kommersant" article and might sue the newspaper.

Western governments have imposed several rounds of sanctions on Russia over its annexation of Crimea and support for separatists in eastern Ukraine.

The sanctions target key Russian industries and individuals close to Putin, including Rosneft and its head, Igor Sechin, who is a former Kremlin deputy chief of staff.

The sanctions have hurt Rosneft, which has already requested additional funding from the Russian government to make up for losses incurred due to sanctions.

British oil company BP reported on October 28 that its income from its operations with Rosneft dropped from $808 million in the third quarter of 2013 to $110 million in the same period this year.

(Based on reporting by TASS, Interfax, Reuters, and Kommersant)

WHITE HOUSE DETECTS SUSPICIOUS CYBER ACTIVITY, REPORT BLAMES RUSSIA

The White House says it has taken measures to counter suspicious activity detected on its unclassified computer network.

A White House official would not say who might have been responsible for the activity on what was described as an unclassified computer network used by employees of the Executive Office of the President.

The official, who spoke on condition of anonymity, said the authorities had taken "immediate measures to evaluate and mitigate the activity."

In a report on October 28, the "Washington Post" cited sources as saying hackers believed to be working for the Russian government breached the unclassified computer network in recent weeks.

The White House has declined to comment on the "Washington Post" report.

A U.S. administration official said there were no indications that classified networks had been affected.

(Based on reporting by Reuters, AP, and dpa)

VICTIMS OF STALIN TERROR REMEMBERED IN MOSCOW CEREMONY

By RFE/RL

Activists are gathering near the former KGB headquarters to honor the memory of thousands of men and women executed by Soviet authorities during Josef Stalin's "Great Terror."

Speakers at the daylong ceremony at the Solovetsky Stone memorial on Moscow's Lubyanka Square read out aloud the names, ages, occupations, and dates of executions of some 30,000 people killed by Soviet authorities in 1937-1938.

Muscovites and others brought flowers, pictures of victims and candles to the site of the "Returning the Names" commemoration, which began at 1000 (local time; 0800 Prague time) and was to end at 1000 (local time; 0800 Prague time).

The annual ceremony is organized by Memorial, Russia's oldest and best-known human rights organization, which is under pressure from the government.

On October 10, Russia's Justice Ministry appealed to the Supreme Court to close Memorial.

Memorial has held the ceremony every year since 2006 at the site near the headquarters of the Federal Security Service, the KGB's main successor.

Ceremonies were also being held in other Russian cities.

(Based on live broadcast by october29.ru)

SEPARATISTS SHELL UKRAINIAN TROOPS

Pro-Russian separatists reportedly shelled the position of Ukrainian government troops in southeastern Ukraine on October 29, despite an almost two-month-old cease-fire agreement.

Authorities in the port city of Mariupol say military positions located near the village of Talakovka were targeted on October 29 by conventional artillery and Grad rockets that were fired from from the separatist-controlled region of Donetsk.

Casualties were reported among troops.

The cease-fire agreement signed in early September ended most fighting between the two sides -- although battles at the Donetsk airport, in Mariupol, and in villages near the city of Luhansk continue on an almost daily basis.

The UN says more than 3,700 people have been killed in six months of fighting between government forces and separatists in eastern Ukraine, with hundreds of thousands fleeing their homes.

(Based on reporting by Interfax and UNIAN)

RUSSIAN AIRLINE PLANS YEREVAN-CRIMEA FLIGHTS OVER kYIV'S OBJECTIONS

By RFE/RL's Armenian Service

The Grozny Air civil aviation company, based in the Russia's Chechnya region, is pressing ahead with plans to launch regular flights from Yerevan to Crimea, despite protests from Kyiv.

Timur Shimayev, an executive officer for Grozny Air, told RFE/RL on October 29 that the firm's inaugural flight to Crimea is scheduled for November 17.

But Ukraine's Ambassador to Armenia, Ivan Kukhta, told reporters in Yerevan on October 29 that any commercial flights between Yerevan and Crimea must first be approved by Kyiv.

Kukhta's statement came five days after a spokesman for the Armenian government’s Civil Aviation Department, Ruben Grdzelian, said that a Russian regional airline had not been allowed to launch flights between Armenia and Crimea since the Ukrainian penninsula was annexed by Russia in March.

Moscow's annexation of Crimea has been condemned as illegal by the United States, the European Union, and the United Nations General Assembly.

 

12:55 October 29, 2014

SANCTION THIS!

The Russian daily "Kommersant" reports that the state-run oil giant Rosneft is calling on President Vladimir Putin to impose new sanctions on the West. The new moves reportedly include limiting cooperation aboard the International Space Station, prohibiting burial of U.S. and EU nuclear waste in Russia, and possible confiscation of property in Russia owned by Western countries or their citizens.

12:41 October 29, 2014

AND IN THE FALLOUT DEPARTMENT...

Just a few things I've noticed this morning:

Russian-German Trade Down

German exports to Russia have dropped by more than a quarter, "The Moscow Times" reports. In August, exports from Germany to Russia were 2.3 billion euros, a 26.3 percent decrease from a year ago. Moreover, German exports to Russia fell by 16.6 percent from January-August 2014.

Russian Elite More Cohesive -- For Now

According to a report by Reuters, sanctions have had the "opposite effect to the one intended" among the elite. "Far from dividing those closest to President Vladimir Putin, they have forced the main players in the energy sector to rally behind him. This circle has by necessity become more focused, Western and Russian businessmen, diplomats and politicians said," according to the report.

Sweden Is Warming Up To NATO

Foreign Directors Bail On Russian Firms

Since the start of the year, 14 percent of foreigners serving on the boards of Russian firms have left their posts, "The Moscow Times" reports. "Western sanctions have forced some foreign directors to step down or curb their activities on the boards of publicly traded Russian companies, leaving a critical gap that few domestic candidates are equipped to fill," according to the report.

09:17 October 29, 2014

MORNING NEWS ROUNDUP

From RFE/RL's News Desk:

RUSSIA AND UKRAINE TO RESUME GAS TALKS

Russia and Ukraine are set to resume talks over a gas dispute on October 29 in Brussels.

The new round of negotiations comes after inconclusive talks October 21, when European Energy Commissioner Guenther Oettinger announced some progress, but said a final deal has yet to be agreed.

Russia cut off gas deliveries to Ukraine in mid-June, citing a $5.3-billion debt.

Oettinger said that, as part of tentative deals, Ukraine planned to purchase some 4 billion cubic meters of Russian gas before the end of this year.

Russia on October 21 said the it would sell gas to Ukraine for $385 per 1,000 cubic meters, much lower than the $485 that Russia's state-controlled Gazprom was demanding just weeks ago.

Moscow said that price would be in force from October 2014 until late March 2015 -- but only if Ukraine pays in advance.

(Based on reporting by AFP and AP)

KYIV CONDEMNS MOSCOW'S SUPPORT FOR SEPARATIST ELECTIONS

Ukraine on October 28 condemned as “destructive and provocative” Russia’s support for elections organized by pro-Russian separatists in eastern Ukraine, while the United States said a vote by separatists in eastern Ukraine would be unlawful.

The November 2 vote was scheduled by rebels in defiance of Ukrainian national elections on October 26, which were won by pro-Western parties.

Ukrainian President Petro Poroshenko on October 28 described the vote planned by rebels as "pseudo-elections," saying they "grossly contradict the spirit and letter" of international agreements reached in Minsk in September.

Russian Foreign Minister Sergei Lavrov says Moscow plans to recognize the elections that are being organized by separatists in the Donetsk and Luhansk regions of Ukraine.

Meanwhile, U.S. Secretary of State John Kerry warned that the the vote "will be a clear violation of the commitments made by both Russia and the separatists that it backs in the Minsk agreements."

(Based on reporting by Reuters, AP, AFP, and TASS)

GAZPROM NEFT CHALLENGES EU SANCTIONS IN EUROPEAN COURT

Gazprom Neft, the oil arm of Russia's state-controlled natural gas monopoly Gazprom, said on October 28 that it has challenged European Union sanctions against the firm in the EU’s Court of Justice.

The sanctions against Gazprom Neft were imposed as part of wider restrictions against Russia over its illegal annexation of Crimea from Ukraine and its support for pro-Russian separatists in eastern Ukraine.

The EU sanctions restrict the ability of Gazprom Neft, Russia's fourth biggest oil producer by output, to raise funds on European markets.

The United States also has imposed sanctions against Gazprom Neft in response to Russia’s role in Ukraine’s crisis.

The West says Moscow is supplying arms and troops to help pro-Russian separatists in eastern Ukraine battle Ukrainian government forces.

Moscow denies that, despite increasing evidence to support the charges.

(Based on reporting by Reuters, AP, and TASS)

18:54 October 27, 2014

THE BIG CHILL

Sam Greene, Director of the Russia Institute at King’s College London and author of "Moscow in Movement: Power & Opposition in Putin’s Russia," has a depressing (and must-read) blog post up about his recent trip to Moscow titled: "Russia's Tomorrow, Today."

It opens like this:

The news and the invitation were waiting for me, both, when I got off the plane from London to Moscow. I saw the invitation first—from a long-time colleague, to attend a workshop on the future of Russian politics later this month at Memorial, the venerable Russian historical society and human rights organization. I saw the news two hours later: 17 days after that workshop, Russia’s High Court will hold a hearing on the government’s demand that Memorial be liquidated.

That is the condition of life in Russia these days: two hours in which an invitation takes on a funerary pallor, 17 days in which the world becomes immeasurably smaller. Rarely has the distance between today and tomorrow been so great and so fraught as it is now.

And it concludes like this:

The tomorrow whose arrival now seems inevitable is one in which the archives of Memorial and the Sakharov Center disappear, to be replaced with a single national history textbook and a single national literature textbook, so that the past may have no bearing on the future. It is one in which policy analysis disappears from the public space, along with honest reporting, so that the present may also have no bearing on the future. Tomorrow, when it arrives, will bring one sole purpose: to preserve and protect the status quo. It is a tomorrow after which there are meant to be, politically speaking, no more tomorrows at all..

What the designers of this new tomorrow may not realize, however, is that, once freed from the paralysis of a pointless today, the despair of disaffection becomes the desperation of dissent. Dissidents, pitted against a regime that can never fall, take risks that are unnecessary in a more fluid system. They speak at all costs to demonstrate that they have no voice, and they go to jail to demonstrate that they are not free. Once today becomes tomorrow, and there are no more tomorrows for which to wait, the imperative of immediate action reemerges. 

Is the Kremlin ready for an opposition that, because everything is already lost, has nothing left to lose?

Read it all here.

And a h/t to Ben Judah for flagging.

 

15:42 October 27, 2014

FROM THE YOU-CAN'T-MAKE-THIS-STUFF-UP DEPARTMENT

The Russian health and consumer watchdog Rospotrebnadzor has issued a dire warning: SEFIES CAUSE HEAD LICE!

No, really. I'm serious! It is actually on their official website:

"One reason for the spread of lice among teenagers, in the opinion of experts, is because selfie photographs have become more common. In these group photos, lice are transfered due to the touching of heads."

And it is causing a lot of laughs on the Twitter:

15:24 October 27, 2014

UKRAINIAN ECHOES: RUSSIA AND THE NEIGHBORS

The Russian newspaper "Novaya gazeta" has launched a new video series on its YouTube channel called Украинское эхо, or The Ukrainian Echo, that looks at Moscow's relations with former-Soviet states in the aftermath of the Ukraine crisis.

The first installment, which was out on October 20, focused on Georgia:

And the latest, which went online today, looks at Kazakhstan:

Latest Podcasts

About This Blog

The Power Vertical is a blog written especially for Russia wonks and obsessive Kremlin watchers by Brian Whitmore. It covers emerging and developing trends in Russian politics, shining a spotlight on the high-stakes power struggles, machinations, and clashing interests that shape Kremlin policy today. Check out The Power Vertical Facebook page or