Wednesday, July 27, 2016


Russia

Independent Russian Media Firms Respond To NTV Attack

By RFE/RL

A group of independent regional media companies in Russia has issued an appeal to the Press Council of Russia asking it to condemn a recent attack story broadcast on the national NTV television channel accusing them of being "indebted" to the U.S. State Department.

The managers of the Altaipress company in Barnaul, the Evening Yakutsk newspaper in Yakutsk, the Yekaterinburg Worker newspaper in Yekaterinburg, and the Tomsk TV2 television station in Tomsk issued the appeal on March 18, saying the March 4 NTV report "conflated real information with obvious lies" and harmed their business reputation.

The media companies have all received financing from the Media Development Investment Fund, a nonprofit organization that provides loans to independent media around the world for capital purchases such as printing presses and broadcast equipment.

It receives funding from George Soros's Open Society Foundations, but has no relationship to the U.S. government.

The statement by the regional media companies said they are committed to editorial independence despite frequent attempts by local and national politicians to interfere.

They ask the Press Council to evaluate the NTV report from the perspective of journalistic ethics.

On March 18, two men who claimed to be NTV journalists aggressively approached the head of RFE/RL's Moscow bureau and asked her pointed questions about her personal property and income.

The men claimed to be acting on tips from "former collaborators" in RFE/RL's Russian Service.

Nenad Pejic, RFE/RL's editor in chief, called the incident "a disgusting example of intimidation," adding that the "authorities in Russia appear to be preparing a case against us because of our journalism."

The incident follows a Russian state television report broadcast by pro-Kremlin media personality Dmitry Kiselyov last week that portrayed RFE/RL journalists as spies conspiring against Russia.

During the show, Kiselyov announced that a documentary about U.S. international broadcasting would be forthcoming.

Most Popular

Editor's Picks