Accessibility links

Breaking News

Media Groups Protest Freeze Of Ukrainian TV Funds

Prague, 20 October 2004 (RFE/RL) -- International media watchdogs today called on a Ukrainian court to reverse a ruling that froze the accounts of Ukraine's only independent TV station, Channel 5, less than two weeks before the presidential elections.

The bank accounts of Channel 5 were frozen on 18 October after independent legislator Volodymyr Sivkovych sued one of the station's owners -- opposition lawmaker Petro Poroshenko.

Soria Blatmann, who heads the Europe desk of the Paris-based media watchdog Reporters Without Borders, told RFE/RL: "[The case] is completely political. It is not acceptable. The media, journalists -- information is the only victim in this case, especially opposition information. It is so amazing and strange that two weeks before the elections this only [opposition] channel is going to close. It's an anomaly. This does not have to happen in a democracy. We are going to ask the Ukrainian authorities to come back on this decision."

Aidan White, secretary-general of the International Federation of Journalists, told RFE/RL that if Channel 5 is closed down, it would "absolutely render it impossible to have independent opinions heard prior to the elections."

Ukraine is due to hold presidential elections on 31 October.

(RFE/RL's Ukrainian Service)

RFE/RL has been declared an "undesirable organization" by the Russian government.

If you are in Russia or the Russia-controlled parts of Ukraine and hold a Russian passport or are a stateless person residing permanently in Russia or the Russia-controlled parts of Ukraine, please note that you could face fines or imprisonment for sharing, liking, commenting on, or saving our content, or for contacting us.

To find out more, click here.