Accessibility links

Breaking News

Kyrgyz Court Fines Newspaper For Corruption Allegations

A Kyrgyz court has ruled in favor of two officials who claimed that an independent newspaper offended their honor and dignity through corruption allegations.

Cholpon Orozobekova
The court ordered the "De Facto" newspaper to pay 2 million Kyrgyz soms ($57,000) compensation to the head of Bishkek city Tax Inspectorate, Taalaibek Dalbaev, and Agriculture Minister Arstanbek Nogoev. The money is to be divided equally between them.

The chief editor of "De Facto," Cholpon Orozobekova, told RFE/RL that nobody from the newspaper even knew about the trial until July 28, when it was announced by the state information agency. "De Facto" plans to appeal the court decision.

The case stems from the publication on June 12 of allegations of corruption by purported Tax Inspectorate employee Zamira Moldoeva. But the person using the pseudonym Moldoeva has never been identified.

Orozobekova also faces criminal charges for "deliberate distribution of false information."

About This Blog

"Watchdog" is a blog with a singular mission -- to monitor the latest developments concerning human rights, civil society, and press freedom. We'll pay particular attention to reports concerning countries in RFE/RL's broadcast region.


Latest Posts

Journalists In Trouble

RFE/RL journalists take risks, face threats, and make sacrifices every day in an effort to gather the news. Our "Journalists In Trouble" page recognizes their courage and conviction, and documents the high price that many have paid simply for doing their jobs. More