Accessibility links

Breaking News

Report: U.S. Officials Say Russia-Backed Websites Spread Coronavirus Disinformation

An image of the coronavirus through a microscope.
An image of the coronavirus through a microscope.

U.S. officials have identified three English-language websites that they say Russia is using to spread disinformation about the coronavirus pandemic to exploit the U.S. struggle to contain the outbreak.

The U.S. officials were quoted on July 28 by the Associated Press as saying the activity is linked to Russian intelligence services, and they identify two Russians who have held senior roles in Russia's GRU military intelligence unit as responsible for a disinformation effort aimed at U.S. and Western audiences.

AP said the U.S. officials spoke on condition of anonymity because they were not authorized to speak publicly.

U.S. officials have warned before about the spread of disinformation tied to the pandemic, but the officials quoted by AP went further by singling out InfoRos, an information agency that is registered in Russia and operates the websites,, and

Between late May and early July the websites published around 150 articles about the pandemic response, including coverage that puts Russia in a positive light or denigrates the United States, one of the officials said.

This included stories that suggested Russia had given substantial aid to the United States to fight the pandemic and that amplified Chinese statements about suspicions that the coronavirus is a biological weapon. Stories on the sites have also highlighted unrest in many U.S. cities over racial injustice.

The disclosure comes as the spread of disinformation is an urgent concern heading into the U.S. presidential election in November. U.S. politicians have repeatedly warned of a repeat of Russian meddling that the U.S. intelligence community and congressional committees have concluded took place largely through a covert social media campaign in 2016 to boost the candidacy of Donald Trump.

The officials said they were speaking out about the websites now to sound the alarm and to expose what they say is a clear link between the sites and Russian intelligence.

The two individuals who have held leadership roles at InfoRos and previously served in the GRU were identified as Denis Valeryevich Tyurin and Aleksandr Gennadyevich Starunskiy. The GRU unit they served in specializes in military psychological intelligence and they maintain deep contacts there, the officials said, according to AP.

AP said it attempted to reach InfoRos for comment but its email was not immediately returned. InfoRos describes itself on its Facebook page as an “Information agency: world through the eyes of Russia.”

InfoRos and One World have previously attracted scrutiny in Europe. A report last month by the Brussels-based EU DisinfoLab examined links between InfoRos and One World to Russian military intelligence.

“InfoRos is evolving in a shady grey zone, where regular information activities are mixed with more controversial actions that could be quite possibly linked to the Russian state’s information operations,” the report said.

The Washington Post also has previously reported that InfoRos was linked to the GRU.

With reporting by AP
  • 16x9 Image


    RFE/RL journalists report the news in 27 languages in 23 countries where a free press is banned by the government or not fully established. We provide what many people cannot get locally: uncensored news, responsible discussion, and open debate.

RFE/RL has been declared an "undesirable organization" by the Russian government.

If you are in Russia or the Russia-controlled parts of Ukraine and hold a Russian passport or are a stateless person residing permanently in Russia or the Russia-controlled parts of Ukraine, please note that you could face fines or imprisonment for sharing, liking, commenting on, or saving our content, or for contacting us.

To find out more, click here.