Accessibility links

Breaking News

Ukraine Court Orders Russian Journalist Held On Suspicion Of Treason


Journalist Kirill Vyshinsky speaks during a court hearing in Kherson on May 17.
Journalist Kirill Vyshinsky speaks during a court hearing in Kherson on May 17.

A Ukrainian court has ordered the head of a major Russian state news agency's branch in Ukraine held for two months on charges of high treason in a case that drew angry criticism from Moscow and expressions of concern from media watchdogs.

The Kherson City Court in Ukraine’s south ruled on May 17 that the director of RIA Novosti Ukraine, Kirill Vyshinsky, be held until July 13 pending investigation of the charges against him.

Vyshinsky was detained in Kyiv on May 15 by the Ukrainian Security Service (SBU), and his apartment and the news outlet's office were searched. He was later transferred to Kherson.

The SBU accused RIA Novosti Ukraine of participating in a "hybrid information war" waged by Russia against Ukraine.

SBU officials said Vyshinsky, who has dual Russian-Ukrainian citizenship, received financial support from Russia via other media companies registered in Ukraine in order to disguise links between RIA Novosti Ukraine and Russian state media giant Rossia Segodnya.

The case has sparked a fresh dispute between Kyiv and Moscow, with the Russian Foreign Ministry calling Vyshinsky’s arrest an act of “blatant arbitrariness” and an attack on freedom of speech, the ministry said in a May 17 statement.

The OSCE's representative on freedom of the media, Harlem Desir, called on Ukrainian authorities to “refrain from imposing unnecessary limitations on the work of foreign journalists.”

The U.S. State Department said Washington shares Ukraine's concern about Russian propaganda but added that Ukraine must ensure it abides by the law, including international human rights law.

Tensions between Moscow and Kyiv have risen sharply since Russia seized Ukraine's Crimea region in 2014 and threw its support behind separatists in eastern Ukraine, helping start a war that has killed more than 10,300 people.

Ukraine's pro-Western government is wary of Russian media outlets, accusing Moscow of distributing disinformation aimed at sowing tension and destabilizing the country. Kyiv has banned more than a dozen Russian television channels since 2014, accusing them of spreading propaganda.

With reporting by RIA, UNIAN, TASS, AFP, AP, Interfax, and
  • 16x9 Image


    RFE/RL journalists report the news in 27 languages in 23 countries where a free press is banned by the government or not fully established. We provide what many people cannot get locally: uncensored news, responsible discussion, and open debate.

RFE/RL has been declared an "undesirable organization" by the Russian government.

If you are in Russia or the Russia-controlled parts of Ukraine and hold a Russian passport or are a stateless person residing permanently in Russia or the Russia-controlled parts of Ukraine, please note that you could face fines or imprisonment for sharing, liking, commenting on, or saving our content, or for contacting us.

To find out more, click here.