Accessibility links

Breaking News

Watchdog

Vladyslav Yesypenko is detained in Crimea on March 16.

A court in Russia-occupied Crimea has filed charges against an RFE/RL freelance correspondent in a process that has been decried by Kyiv, the United States, and press advocacy groups as a sham to crush dissent and information.

A Simferopol court charged Vladyslav Yesypenko, who has been in detention since March, with possession and transport of explosives. Yesypenko, who pleaded not guilty, could face up to 18 years in prison.

Russia's Federal Security Service (FSB) detained Yesypenko, a dual Russian-Ukrainian citizen who contributes to Crimea.Realities, a regional news outlet of RFE/RL's Ukrainian Service, on suspicion of collecting information for Ukrainian intelligence.

But the indictment made no mention of espionage or work for Ukrainian intelligence, as stated previously by the FSB.

Yesypenko testified during a closed-door court hearing in April that he was tortured with electric shocks, beaten, and threatened with death unless he "confessed" to spying on behalf of Ukraine, his lawyer said at the time.

After a court extended Yesypenko's detention earlier this month, RFE/RL President Jamie Fly described the case as the latest example of the Kremlin's campaign to target independent media outlets.

"Vladyslav Yesypenko is guilty of nothing more than being a journalist. He was trying to share the truth about the situation in Crimea with the outside world before facing detention and apparent torture at the hands of his Russia-based captors," Fly said in a statement.

"The only legitimate verdict this judge could render is a finding of innocence and Vladyslav’s immediate return to his wife and daughter.”

Russia has sought to crush dissent in Crimea, including prosecuting journalists and human rights activists, since seizing the Ukrainian peninsula in March 2014.

Press freedom advocates, including the Committee to Protect Journalists and Reporters Without Borders, along with Ukrainian Foreign Minister Dmytro Kuleba and the U.S. State Department, are among those who have called for Yesypenko’s immediate release in the absence of any evidence of wrongdoing.

Russia's Prosecutor-General's Office

Authorities in Russia have effectively banned investigative news outlet The Project after declaring it an “undesirable” organization in a major escalation of the Kremlin’s clampdown on independent media.

The July 15 move, part of a wider crackdown ahead of parliamentary elections in September on media that authorities view as hostile and foreign-backed, targets a media outlet that has published a series of well-researched, unflattering, and sometimes embarrassing investigations into Russia's ruling elite.

"The reason for this decision was the fact that its activities pose a threat to the foundations of the constitutional order and security of the Russian Federation," the Prosecutor-General's Office said in a statement on July 15, mirroring the wording it has used in similar announcements against other independent media outlets.

Eight journalists were also labeled as “foreign agents,” including reporters from The Project, Radio Free Europe/Radio Liberty, and the Open Media news outlet in Russia, according to a July 15 update of a Justice Ministry registry.

Among those blacklisted were Roman Badanin, editor in chief of The Project, as well Yulia Yarosh, editor in chief of Open Media.

Last month, police in Moscow carried out searches at the homes of Badanin and other colleagues from The Project hours after it published a report questioning how Interior Minister Vladimir Kolokoltsev and his relatives acquired their wealth.

Also added to the list was Elizaveta Maetnaya, a Moscow-based freelancer for RFE/RL’s Russian Service, a move condemned by RFE/RL President Jamie Fly.

"RFE/RL deplores the Russian government’s decision to add our correspondent Elizaveta Maetnaya to its list of 'foreign agents.' The journalists who work for RFE/RL in Russia are proud Russians, seeking to use their skills to provide objective news and information to their fellow citizens. These escalating Kremlin attacks on independent voices only serve to deprive the Russian people of access to information at a critical moment in Russia’s history," Fly said in a statement.

Russia’s controversial “foreign agent” legislation was adopted in 2012 and has been modified repeatedly. It requires nongovernmental organizations that receive foreign assistance and that the government deems to be engaged in political activity to be registered, to identify themselves as “foreign agents,” and to submit to audits.

The "undesirable" organization law, adopted in May 2015 and since updated, was part of a series of regulations pushed by the Kremlin that squeezed many nonprofit and nongovernmental organizations that received funding from foreign sources -- mainly from Europe and the United States.

In 2017, the Russian government placed RFE/RL's Russian Service on the "foreign agents" list, along with six other RFE/RL Russian-language news services and Current Time. The Russian Service of VOA was also added to the list.

At the end of 2020, the legislation was modified again to allow the Russian government to include individuals, including foreign journalists, on the "foreign agent" list and to impose restrictions on them.

The designation of "undesirable organization" also hits The Project's funding hard as it won’t be able to crowdfund anymore since the law makes sending money to such an organization a criminal offence.

A Council of Europe (CoE) legal advisory body earlier this month criticized those amendments, saying they constitute “serious violations” of basic human rights and will have a “chilling effect” on political life inside the country.

In a report analyzing the amendments, published on July 6, the CoE's Venice Commission, which is composed of independent experts in the field of constitutional law, called on Russia to reject aspects of its "foreign agent" laws such as registration and reporting requirements, or alternatively revise “the entire body” of the legislation by narrowing the definition of a foreign agent.

Russia began to pass the legislation at the time when the largest protests against the rule of Vladimir Putin, who has served as either president or prime minister since 1999, was roiling the country.

The protests were sparked by what the opposition called rigged parliamentary elections in December 2011 and continued into the following year.

Putin blamed the wave of demonstrations on former U.S. Secretary of State Hillary Clinton, claiming without evidence that she gave the opposition "a signal" to take to the streets.

With reporting by Interfax and Reuters

Load more

About This Blog

"Watchdog" is a blog with a singular mission -- to monitor the latest developments concerning human rights, civil society, and press freedom. We'll pay particular attention to reports concerning countries in RFE/RL's broadcast region.

Subscribe

Journalists In Trouble

RFE/RL journalists take risks, face threats, and make sacrifices every day in an effort to gather the news. Our "Journalists In Trouble" page recognizes their courage and conviction, and documents the high price that many have paid simply for doing their jobs. More

XS
SM
MD
LG