Accessibility links

Breaking News

Authorities Seize Belarusian Opposition Paper

Syarhey Kalyakin (file photo) ( March 17, 2006 (RFE/RL) -- Belarusian authorities today seized the entire print run of an opposition newspaper ahead of Sunday's presidential election, RFE/RL's Belarus Service reported.

RFE/RL reported that officers from the local police department on economic crime seized the "Tovarishch" newspaper because of alleged irregularities in documents accompanying the 200,000 print run.

The "Tovarishch" newspaper is published by the opposition Communist party. Its print run was seized in the garage in Minsk of party leader Syarhey Kalyakin, which was later sealed.

Kalyakin said that the newspaper was seized to prevent its distribution ahead of the March 19 polls.

In its issue today, the "Tovarishch" newspaper carried the election program of Alyaksandr Milinkevich, the main opposition candidate who is challenging President Alyaksandr Lukashenka in the vote.

The Media In Belarus

The Media In Belarus

'A CENTRAL-ASIAN LEVEL OF PRESS FREEDOM': The New York-based Committee to Protect Journalists (CPJ) calls the current conditions for journalists in Belarus "frightening."

CPJ Europe and Central Asia Program Coordinator ALEX LUPIS, who had just returned from a trip to Belarus, told an RFE/RL briefing on 15 February that he found conditions that make it almost impossible for journalists to report independently on the campaign leading to the country's 19 March presidential election.

Lupis said the Belarusian government is "criminalizing" independent journalism, and forcing journalists to leave the country, change professions or join the state-controlled media. There is a "Cold War atmosphere" in Belarus, Lupis said, adding that President Alyaksandr Lukashenka makes up the rules of the game. The Internet, he said, is the "last free outlet" where independent journalists can publish, but Russia and Belarus are updating their media laws in order to restrict Internet usage. Numerous journalists with whom Lupis spoke said that they miss the support they used to receive from nongovernmental organizations such as IREX and Internews, which were once active in Belarus.

Lupis believes that the government in Belarus bans independent journalism because it fundamentally "mistrusts its own people."

Listen to the complete panel discussion (about 60 minutes):
Real Audio Windows Media

See these RFE/RL stories on the media in Belarus:

Independent Newspaper Struggles Against State Interference

EU-Funded Media Broadcasts To Start Before March Elections

Authorities 'Cleanse' Media Ahead Of 2006 Vote

Click on the image to view a dedicated page with news, analysis, and background information about the Belarusian presidential ballot.

Click on the image to view RFE/RL's coverage of the election campaign in Belarusian and to listen to RFE/RL's Belarusian Service.

RFE/RL has been declared an "undesirable organization" by the Russian government.

If you are in Russia or the Russia-controlled parts of Ukraine and hold a Russian passport or are a stateless person residing permanently in Russia or the Russia-controlled parts of Ukraine, please note that you could face fines or imprisonment for sharing, liking, commenting on, or saving our content, or for contacting us.

To find out more, click here.