Accessibility links

Breaking News

Azerbaijan Court Rejects RFE/RL's Appeal Against Website Blockage


Azerbaijani President Ilham Aliyev (file photo)
Azerbaijani President Ilham Aliyev (file photo)

BAKU -- Azerbaijan's high court has rejected an appeal by RFE/RL's Azerbaijani Service against the blockage of its website,, backing a move that has been condemned by rights groups and Western governments.

The Supreme Court ruled on June 4 that the Communications and High Technologies Ministry's decision to cut off access to the site was correct and therefore should not be changed.* has been blocked in Azerbaijan since March 2017 at the instruction of the Prosecutor-General's Office, which has claimed that the website posed a "threat" to the Caspian Sea country's national security.

Following a lawsuit filed by the Ministry of Transport, Communications, and High Technology, a court ruled in May 2017 that the ministry's request for the blockage must be followed. An appeals court upheld the blockage in December.

RFE/RL President Thomas Kent
RFE/RL President Thomas Kent

RFE/RL President Thomas Kent said in May 2017 that blockage of the site was "part of a deliberate campaign" aimed at silencing its reporting in the tightly controlled country, whose long-ruling president tolerates little dissent.

The June 4 ruling also affected opposition newspaper Azadliq and Meydan TV, as well as two other Internet TV programs.

The Communications Ministry has accused and the other outlets of "posting content deemed to promote violence, hatred, or extremism, violating privacy, or constituting slander," but did not produce any examples to back up its accusations.

The only remaining legal recourse for the media outlets now is to take their case to the European Court of Human Rights.

The website of RFE/RL's Azerbaijani Service has been blocked since March 2017.
The website of RFE/RL's Azerbaijani Service has been blocked since March 2017.

The decision to block the media outlets has been condemned by the European Union. The move was "not in keeping with the need for free, diverse, and independent media in modern and democratic societies," Maja Kocijancic, the spokeswoman for European Union foreign-policy chief Federica Mogherini, said in May 2017.

Robert Herman, vice president for international programs at U.S.-based democracy monitor Freedom House, said in May 2017 that "[by] banning independent media websites, the Azerbaijani government has disproved President Ilham Aliyev's most frequently used argument that Azerbaijan enjoys freedom on the Internet." was targeted by Azerbaijani authorities after RFE/RL published investigative reports about financial dealings involving members of Aliyev's family and his inner circle.

The reports were the result of cooperation between RFE/RL and the Sarajevo-based Organized Crime and Corruption Reporting Project.

Aliyev, 56, has ruled the oil-producing former Soviet republic with an iron hand since shortly before the death of his father, Heydar Aliyev, died in 2003 after a decade in power.

He has repeatedly rejected criticism from rights groups and Western governments that accuse him of jailing his opponents on trumped-up accusations and abusing power to stifle dissent.

*CORRECTION: This story has been amended to clarify that that Supreme Court heard the case and to correct the dates of statements by RFE/RL President Thomas Kent and others, as well as to clarify that it was the Transport, Communications, and High Technology Ministry that filed a lawsuit in court to request the blockage.

RFE/RL has been declared an "undesirable organization" by the Russian government.

If you are in Russia or the Russia-controlled parts of Ukraine and hold a Russian passport or are a stateless person residing permanently in Russia or the Russia-controlled parts of Ukraine, please note that you could face fines or imprisonment for sharing, liking, commenting on, or saving our content, or for contacting us.

To find out more, click here.