Accessibility links

Breaking News

Iran Moves To Silence Media Critical Of Nuclear Deal

Iranian President Hassan Rohani took to state TV on August 2 to voice his support for the nuclear deal reached between Tehran and world powers.

Iran’s state media watchdog has suspended a hard-line publication and warned two other like-minded outlets for criticizing the nuclear deal reached last month between Iran and major world powers.

The government’s Press Supervisory Board suspended the weekly 9 Dey, which is run by lawmaker Hamid Rasaei, a staunch government critic, and referred the case to a court, Iranian news agencies reported on August 3.

The publication had been targeted twice before by the government watchdog.

The board, which operates under Iran’s Ministry of Culture and Islamic Guidance, also cautioned the influential ultra-hard-line Kayhan daily and the website Rajanews over some of their "headlines and content."

Iran and the so-called P5+1 group of world powers -- Britain, China, France, Russia, and the United States, plus Germany -- reached an agreement in Vienna last month to lift sanctions against Tehran in exchange for significant curbs on its nuclear program.

The deal has been welcomed by many Iranians but faced criticism from some hard-liners who accuse Tehran's negotiators of making too many concessions to the West and violating red lines set by Iranian Supreme Leader Ayatollah Ali Khamenei.

"The news of the banning of 9 Dey under the government of [Iranian President Hassan] Rohani is not surprising," Rasaei wrote on Instagram in reaction to the suspension of his newspaper.

He accused Rohani's government of having little tolerance for criticism and said that his publication has been targeted three times due to its "enlightening" coverage of the nuclear negotiations.

Rajanews also blasted the decision by the press board and accused the government of attempting to silence dissenting media.

The website said that "unlike the negotiating team," the outlets targeted by the media watchdog had respected Khamenei's red lines while offering a "technical review" of published texts and comments by negotiators.

Rajanews added that if the nuclear deal were good for Iran, then there would be no need for "top-secret directives" and actions against the media to portray it as a victory.

Kayhan’s editor, Hossein Shariatmadari, said he was unaware of the reason for the warning.

“We don’t know which article by Kayhan has been disputed,” Shariatmadari was quoted as saying by the semi-official Fars news agency.

Kayhan has been critical of the talks and the accord. One of the daily's recent front-page headlines claimed that the Vienna agreement was a "shot" at Iran’s security.

The moves against news outlets critical of the nuclear deal come several days after Iran’s government reportedly told media privately not to criticize the agreement.

The guidelines, a purported copy of which surfaced on the Internet late last month, instructed editors of newspapers and news agencies to praise the deal and note "big achievements on the nuclear program as the result of the deal."

It also said that media should avoid publishing content that suggests a "rift" among senior officials about the negotiations. The guidelines also said articles that create "doubts and disappointments" among the public should be avoided.

Iran regularly faces criticism from press freedom advocates for its tough censorship efforts.

The Paris-based media watchdog Reporters Without Borders ranked Iran 173rd out of 180 countries in its 2015 press freedom index.

The New York-based Committee To Protect Journalists included Iran in its 2015 list of the most-censored countries, noting that media freedoms have not improved under Rohani, who has promised Iranians greater liberties.

While pro-reform publications have been regularly targeted by censors, attacks on the conservative media by Iran's ruling establishment have been less frequent.

  • 16x9 Image

    Golnaz Esfandiari

    Golnaz Esfandiari is a senior correspondent for RFE/RL focusing on Iran. She has reported from Afghanistan and Haiti and is one of the authors of The Farda Briefing newsletter. Her work has been cited by The New Yorker, The New York Times, The Washington Post, and other major publications. Born and raised in Tehran, she is fluent in Persian, French, English, and Czech.