Accessibility links

Breaking News

Watchdog

Andrzej Poczobut speaks on the courtroom steps after the defamation verdict in July.
HRODNA, Belarus -- A journalist for a top Polish daily convicted in Belarus of defaming President Alyaksandr Lukashenka has received a Polish award, RFE/RL's Belarus Service reports.

Poland's Zet Radio selected Andrzej Poczobut as the recipient of an award named after the station's founder, Andrzej Wojciechowski, for his coverage of the situation in Belarus.

Poczobut, a Polish-Belarusian journalist who writes for "Gazeta Wyborcza," was not able to attend the award ceremony in Warsaw on November 18, as he is not allowed to leave Belarus.

His wife, Aksana, traveled to the Polish capital to accept it on his behalf.

Poczobut told RFE/RL that he was very happy to receive the award, and that he considered the choice of himself as recipient an act of solidarity with all journalists in Belarus currently battling adversity.

Poczobut added that the jury had to choose the winner from 10 finalists, and it was decided to choose him, as his articles about Belarus were very popular among Poles.

The Andrzej Wojciechowski award consists of a statuette and a cash prize of 50,000 Polish zlotys (about $15,000).

An ethnic Pole, Poczobut is a Belarusian citizen and leading member of the embattled Union of Poles in Belarus, a cultural organization that has been trying unsuccessfully for several years to regain official registration in Belarus.

In July, Poczobut was found guilty of defaming Lukashenka and given a three-year prison term, suspended for two years.

Poczobut's arrest in April sparked anger in Poland, which took over the European Union's rotating presidency on July 1.

Prime Minister Donald Tusk said in June that Poland would use all the EU levers at its disposal to ensure Belarus respects human rights.

Read more in Belarusian here
"Hraparak" daily editor Armine Ohanian
YEREVAN -- The editors of some of Armenia's leading newspapers have downplayed the significance of a Constitutional Court decision meant to limit libel lawsuits against the media, RFE/RL's Armenian Service reports.

The court ruled on November 15 that media outlets cannot be held liable for their "critical assessment of facts" and must generally be ordered to provide "nonmaterial compensation" if they are found guilty of defamation of character. It also said courts should avoid slapping "disproportionately heavy" fines on the media.

But the Constitutional Court also refused to declare unconstitutional an article of Armenia's Civil Code that allows such penalties. The passage of that article by parliament last year led to a sharp increase in libel cases.

Aram Abrahamian, editor of the daily "Aravot," said on November 16 that defamation suits will continue to threaten press freedom in Armenia as long as the controversial clause is in force. He said he is not satisfied with the court ruling that came in response to an appeal from Karen Andreasian, the state human rights ombudsman.

"In one of my interviews I said that the recognition of the Armenian genocide
by [Turkish President] Abdullah Gul is more likely than a Constitutional Court
decision in journalists' favor. ... Unfortunately I was proven right," Abrahamian told RFE/RL.

Armine Ohanian, editor of the daily "Hraparak," was also skeptical, saying that the Constitutional Court issued mere "recommendations" that can be ignored by lower-level judges.

"In that sense I have serious concerns that this decision will only prove to be a nice wish and remain on paper," she said.

"Hraparak," which is generally critical of the government, has fought at least five libel suits over the past year. One of them was brought by former President Robert Kocharian. He is seeking 6 million drams ($15,800) in damages for a February article that labeled him as "bloodthirsty."

The paper was also taken to court earlier this month for offensive comments about lawyer Artur Grigorian that were posted on its website by anonymous
readers. Grigorian is demanding as much as 18 million drams in damages.

Unlike many newspaper editors, media associations believe the Civil Code clause does not violate the Armenian Constitution and must simply be modified or properly enforced by courts.

Shushan Doydoyan of the Yerevan-based Freedom of Information Center called the court ruling on November 15 "an important but insufficient step."

"It doesn't solve the problem because right from the beginning the ombudsman
should have appealed to the National Assembly rather than the Constitutional
Court," she told RFE/RL.

Load more

About This Blog

"Watchdog" is a blog with a singular mission -- to monitor the latest developments concerning human rights, civil society, and press freedom. We'll pay particular attention to reports concerning countries in RFE/RL's broadcast region.

Subscribe

Journalists In Trouble

RFE/RL journalists take risks, face threats, and make sacrifices every day in an effort to gather the news. Our "Journalists In Trouble" page recognizes their courage and conviction, and documents the high price that many have paid simply for doing their jobs. More

XS
SM
MD
LG