Accessibility links

Breaking News


Marat Asipov, chief editor at, was questioned again and his "witness" status was changed to "suspect."

Human Rights Watch (HRW) has urged the Kazakh government to decriminalize defamation and to stop using libel laws "to harass journalists who are doing their jobs."

In an April 6 statement, HRW said that Kazakh authorities launched an investigation on March 30 targeting two popular independent media outlets, the news site and the local edition of Forbes magazine, on suspicion of disseminating knowingly false information."

"Kazakh authorities have been quick to carry out searches and confiscate material from and Forbes Kazakhstan while details of the alleged criminal conduct remain a mystery," HRW Central Asia researcher Mihra Rittmann said. "The ease with which the criminal-defamation case was brought against Forbes Kazakhstan and underscores the fragility of media freedom in Kazakhstan."

On April 2, Almaty police raided the editorial offices of and Forbes, confiscating computers and documents from both. The homes of several journalists working for the outlets, including deceased journalist Gennady Benditsky, were searched.

Police later said the raids were part of a criminal investigation based on a suit filed on March 30 by Zeinulla Kakimzhanov, a businessman and former finance minister, who claimed that the outlets published false information that damaged his reputation and that of his son.

Four journalists -- Aleksandr Vorotilov, deputy editor in chief of Forbes Kazakhstan; Marat Asipov, chief editor at; Sapa Mekebaev, his deputy; and Anna Kalashnikova, an reporter -- were questioned on April 2 and told that they were "witnesses with the right to defense."

On April 4, Asipov was questioned again and his "witness" status was changed to "suspect."

The HRW statement said that journalists in Kazakhstan frequently face criminal-defamation lawsuits and heavy fines even though the Central Asian state is party to the International Covenant on Civil and Political Rights and high-level government officials assert that the country has a free press.

Kakimzhanov had previously lodged a successful defamation complaint against the same outlets in December 2016.

In April 2017, a court in Almaty ruled in favor of the Kakimzhanovs and awarded total damages of 5.2 million tenges ($16,200). The court required the outlets to remove the articles from their sites and issue a retraction.

Forbes and paid the damages after their appeals were rejected, but did not delete the articles or issue a retraction, saying there was no clear order about which of its articles had to be deleted.

Kakimzhanov wrote on Facebook on April 2 that he decided to file a new lawsuit because "despite court rulings, select media outlets and their authors do not comply with the court rulings and continue to publish similar articles."

On March 30, a court in Almaty issued a ruling ordering the blockage of and, an alternative site on which publishes its content, and forbidding Asipov to publish any material under the name. and its affiliate sites have not been accessible since the ruling.

A preliminary hearing was held behind closed doors on April 5 and the next hearing is expected on April 10.

"This latest action against Forbes Kazakhstan and smacks of yet another attempt to silence independent media in Kazakhstan," Rittmann said.

Opponents and rights groups say that President Nursultan Nazarbaev, who has held power in Kazakhstan since before the 1991 Soviet breakup, has taken systematic steps to suppress dissent and sideline potential opponents.

Russia's state media regulator has asked a court to block the messaging app Telegram following the company's refusal to give the Federal Security Service (FSB) access to users' messaging data.

In a statement on its website, Roskomnadzor said it had filed suit with Moscow's Taganka district court on April 6 seeking "restrictions on access to...Telegram on the territory of Russia."

The move may fuel concerns that Russia is seeking to curtail Internet freedoms following President Vladimir Putin's March 18 election to a new six-year term.

Shortly after Roskomnadzor issued the statement, Telegram lawyer Ramil Akhmetgaliyev said that the company did not plan to follow the order, dismissing the FSB's demand as "unconstitutional" and "not based on law."

"Telegram's position remains the same -- the FSB's request is...impossible to carry out, both in technical and legal terms, and therefore the request to block [Telegram] is groundless as well," Akhmetgaliyev said.

Akhmetgaliyev added that he had not yet seen Roskomnadzor's lawsuit and could not comment on it specifically.

Putin's spokesman, Dmitry Peskov, told reporters that the Kremlin considered Telegram "very convenient to use, including for communication with journalists," and that "it will be a pity if a consensus is not reached."

"The law is the law, and if it is not followed and corresponding measures are taken, we will look for an alternative [to Telegram] that best suits our needs," said Peskov, who told RFE/RL in March that he uses Telegram for some communications with journalists.

On March 20, Roskomnadzor ordered Telegram to provide the FSB with encryption keys needed to read users' messaging data within 15 days, after the Supreme Court rejected Telegram's challenge to the demand.

Telegram has been defiant throughout the showdown. Co-founder Pavel Durov, who lives in self-imposed exile abroad, said after the Supreme Court ruling that his company would not provide the FSB with encryption keys.

"Threats to block Telegram unless it gives up private data of its users won't bear fruit. Telegram will stand for freedom and privacy," Durov wrote on Twitter at the time.

Kremlin critics have used social media to spread the word about antigovernment demonstrations and to publicize corruption allegations against Putin, a former FSB chief and Soviet KGB officer, and his allies.

Telegram, which lets people exchange messages, photos, and videos in groups of up to 5,000 people, has attracted more than 100 million users since it was launched by Russian Internet entrepreneur Durov and his brother in 2013.

It has become an influential forum for news and debate, featuring popular channels run by news sites, journalists, and political analysts.

Roskomnadzor's March 20 request came shortly after the Supreme Court rejected Telegram's complaint against the FSB's 2016 order obliging it to provide encryption keys.

Telegram's lawyers said at the hearing that the FSB order violated the privacy of correspondence. FSB representatives said the agency did not consider information exchanged via messenger apps to be protected by privacy legislation.

A Moscow court in October imposed an 800,000-ruble ($13,800) fine on Telegram for its refusal to provide the FSB with encryption keys.

In 2014, Durov announced that he had left Russia after he was forced to sell his stake in the social network VKontakte under pressure from the authorities.

Durov said in September 2017 that the FSB had notified him that his firm was in violation of counterterrorism laws requiring companies to provide access to encrypted communications they facilitate.

He said at the time that Russian authorities were pressuring Telegram to comply with controversial legislation known as the Yarovaya laws.

Rights groups call the laws a draconian infringement on privacy that can be used to stifle dissent, and Durov called them unconstitutional.

Load more

About This Blog

"Watchdog" is a blog with a singular mission -- to monitor the latest developments concerning human rights, civil society, and press freedom. We'll pay particular attention to reports concerning countries in RFE/RL's broadcast region.


Journalists In Trouble

RFE/RL journalists take risks, face threats, and make sacrifices every day in an effort to gather the news. Our "Journalists In Trouble" page recognizes their courage and conviction, and documents the high price that many have paid simply for doing their jobs. More