Accessibility links

Breaking News

Russian Duma Bars RFE/RL, VOA As 'Foreign Agents'

A general view of a session of Russian State Duma in Moscow
A general view of a session of Russian State Duma in Moscow

The Russian State Duma has voted to prohibit U.S. media outlets branded by the government as "foreign agents" from entering the lower house of parliament.

Lawmakers in the chamber adopted the resolution in a 413 to 1 vote on December 6.

It means that reporters for Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL) and Voice of America (VOA), which were designated as foreign agents by the Justice Ministry on December 5, will be barred from the Duma.

"The decision to strip us of access to the Duma is regrettable," RFE/RL President Thomas Kent said. "It is another restriction on our journalistic activity in Russia. It makes it harder for us to provide independent and accurate information on the legislature's activities to the Russian people."

The Duma, which is dominated by the Kremlin-controlled United Russia party, passed a bill last month enabling the ministry to declare foreign-based or foreign-funded media outlets foreign agents. President Vladimir Putin signed it into law on November 25.

The United States, European Union, and international media freedom and human rights groups have sharply criticized the law.

The Committee to Protect Journalists (CPJ) said on December 5 that it was "reprehensible that Russia, which restricts its own independent, critical media, is now taking action to obstruct the work of international outlets that provide a vital alternative news source to Russian citizens."

Russian officials have said the law is a "symmetrical response" after Russia's state-funded channel RT -- which U.S. authorities accuse of spreading propaganda -- was required to register its U.S. operating unit under the U.S. Foreign Agents Registration Act (FARA).

U.S. officials say the action is not symmetrical, arguing that the U.S. and Russian laws are different and that Russia uses its "foreign agent" legislation to silence dissent and discourage a free exchange of ideas.

The Duma ban comes after the organization overseeing media access to the U.S. Congress stripped RT of its press credentials for the legislature.

Duma deputies initially announced plans to ban all U.S. media, but the Foreign Ministry later made clear that the government wanted the ban to affect only those outlets designated as foreign agents.

In a November 15 statement, RFE/RL said there was no symmetry in Russia's actions. It said that while RT and state-funded news outlet Sputnik distributed freely in the United States, RFE/RL "has lost its broadcast affiliates in Russia due to administrative pressures" and has no access to cable, and that "RFE/RL reporters are subject to harassment and even physical attack in Russia."

RFE/RL and VOA are overseen by the Broadcasting Board of Governors, a U.S. agency that supervises civilian government broadcasting and media operations. VOA is a federal entity, while RFE/RL is a private, nonprofit organization funded by a grant from the U.S. Congress.

With reporting by Interfax, TASS, and RIA Novosti
  • 16x9 Image


    RFE/RL journalists report the news in 27 languages in 23 countries where a free press is banned by the government or not fully established. We provide what many people cannot get locally: uncensored news, responsible discussion, and open debate.

RFE/RL has been declared an "undesirable organization" by the Russian government.

If you are in Russia or the Russia-controlled parts of Ukraine and hold a Russian passport or are a stateless person residing permanently in Russia or the Russia-controlled parts of Ukraine, please note that you could face fines or imprisonment for sharing, liking, commenting on, or saving our content, or for contacting us.

To find out more, click here.